Is het tegenwoordig een stijlregel om een streepje te gebruiken, ipv een schuine streep bij alternatieven?

Mijn vertaalprogramma vindt het tegenwoordig leuk om mijn taalgebruik te controleren. Nu loopt het steeds te zeuren dat ik in plaats van schuine strepen (/) een streepje (-) moet gebruiken, als het om gelijkwaardige begrippen gaat. Bijvoorbeeld:

"Naast het creëren, kopiëren en vergroten/verkleinen van tekstvakken, kunt u ..."

M'n vertaalprogramma vindt dat daar een streepje moet. Ik doe dat lekker niet, omdat het elders ook overal met schuine streep wordt gedaan. Ook omdat ik het vaak raar vind staan.

Maar is dat nou een regel, of heeft iemand gewoon iets verzonnen wat 'm persoonlijk wel aanstond?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij moet het inderdaad met een schuin streepje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook ik ben verzot op //// en zal me tot het uiterste verzetten tegen----.
De // hebben altijd prima voldaan en zullen door mij in ere worden gehouden!

Het beste antwoord

Er moet inderdaad een schuine streep/slash/Duitse komma/schrap in die plaats. De schuine streep betekent hier 'of'.

De schuine streep staat:

-Tussen hele woorden om een keuzemogelijkheid aan te geven: bijvoorbeeld en/of en ja/nee, evenals in samenstellingen met die woorden, zoals en/of-rekening, ja/nee-vraag en goed/fout-oordeel; de schuine streep betekent hier 'of'
-Tussen woordgroepen om een keuzemogelijkheid aan te geven (er staan dan spaties ronde de schuine streep): groene ruitjes / gele blokjes / rode cirkels

Het gaat hier niet om een samenstelling. Dat is wel zo bij bijvoorbeeld 'appel-kaneelijs', het is hier niet appel- OF kaneelijs. Maar wat ook mogelijk is is 'appel-/kaneelijs'. Hier betekent het wel appel(ijs) of kaneelijs.

Toegevoegd na 2 dagen:
appel/kaneelijs=kaneelijs of (een) appel
appel-kaneelijs=een combinatie van ijs met appel en kaneel
appel-/kaneelijs=appelijs of kaneelijs
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal overheen gelezen/gekeken ..hahaha!
Dank je wel :) +!

Andere antwoorden (1)

Een streepje is vaut, het moet de schuine streep zijn. Dus: mooi blijven doen zoals je het altijd deed/hebt gedaan ;)

Toegevoegd na 32 minuten:
O jee... tot mijn verbazing lees ik nu:

"De schuine streep is onjuist in samenstellingen met twee gelijkwaardige delen, zoals koers-winstverhouding, oog-handcoördinatie en woon-werkverkeer."

Huh..? (zie bronvermelding)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou wel graag wat meer informatie willen hebben dan goed/fout. (He, dat is zo'n voorbeeld, goed-fout vind ik raar staan.) Heb je dit ergens vandaan misschien?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wéét niet beter of de schuine streep/slash (hahaha) is DE manier om zoiets weer te geven. Niet alleen voor gelijkwaardige begrippen trouwens, zoals je ziet in je eigen reactie (goed/fout).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed en fout zijn absoluut gelijkwaardige begrippen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na je toevoeging: kijk, dat bedoel ik!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar de genoemde voorbeelden zijn anders dan de mijne. In de genoemde voorbeelden staan de begrippen in relatie tot elkaar (verhouding tussen koers en winst, de coördinatie tussen oog en hand, etc.), in de mijne niet direct (vergroten TEGENOVER verkleinen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, staat erg raar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoop dat er iemand is die het duidelijk uit weet te leggen, want ik dacht dat ik het wist, maar dat is kennelijk niet helemaal waar :-s
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het gaat bij 'vergroten/verkleinen' simpelweg niet om een samenstelling...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat klopt. Het juiste gebruik begint me nu ook te dagen (precies zoals ik het altijd al deed). Het is alleen dat m'n vertaalprogramma de boel verdraait door te beweren dat je NOOIT een schuine streep moet gebruiken, behalve in berekeningen en eenheden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zag zelfs ooit een vaut in de spellingcorrectie van Word.. zo zie je maar: het beste is dat je zelf alert blijft en niet blindelings vertrouwt op zo'n programma. Je vraag heb ik trouwens een +/plus gegeven haha.. leuk om even mee bezig te zijn/van te leren :)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De schuine streep betekent OF. Bij koers-winst verhouding wordt bedoeld de verhouding tussen de winst en de koers van de aandelen, dat is dus geen OF.
Je gebruikt hem dus goed. Dus wachten op een nieuwe versie van de spellingchecker. Ultiem voorbeeld: bij regen en/of mist ....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad rik23, wat jij zegt klopt. Vergelijk ook zwart-witfoto. Veel mensen schrijven zwart/witfoto, maar omdat hier geen sprake is van 'of', is dat dus fout.