Hoe te leren voor nederlands spelling toets ?

Ik heb binnenkort een spellingstoets voor nederlands, maar ik weet niet goed hoe ik hier voor moet leren. In het boekje staan alle woorden geschreven Ik kan het niet lezen en dan schrijven, dat is afkijken, leer je niks van. Ik kan niemand vinden die uren lang woorden voor mij wilt voorlezen. En ik heb ook geen apparatuur om zelf de woorden in te spreken ofzo, en ik zou het ook haten om de hele tijd naar mn eigen stem te luisteren.

Is er een soort van robotprogamma op het internet, waar je woorden kan inspreken en dat ie het uitspreekt. Ik weet dat er op de ipad zo'n app zat, maar ik heb geen ipad. Kan je ergens op het internet gratis een nederlandstalig progamma vinden ?

Toegevoegd na 13 minuten:
Ik weet niet waar de reactie is gebleven die zei over wrts.nl maar dat is niet audio. Je ziet het woord en moet het dan overtypen. Ik moet een stem hebben die het voorleest.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
3.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je precies met spelling? Bedoel je een dictee?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wrts heeft een uitspreek functie, maar dan moet je steeds het woord aanklikken.

Antwoorden (4)

hier kun je ook oefeningen vinden, verder zou je "het groene boekje" van de Nederlandse grammatica door kunnen spitten
12 jaar geleden
Bij WRTS kun je een instelling aanklikken waardoor de woorden worden voorgelezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je kunt doen met echt moeilijke woorden, is ze op een kaartjes schrijven (elk woord een apart kaartje). Dan kun je jezelf een visueel dictee geven. Je bekijkt het woord, spreekt het hardop of eventueel in je hoofd uit, draait het kaartje om en schrijft het dan uit je hoofd op. Dan draai je het kaartje weer terug en kijk je of je het woord goed had geschreven.
Deze methode heet de BLOON-methode (Bekijken, Luisteren/Lezen, Omdraaien, Opschrijven, Nakijken) en het werkt erg goed. Voor gemakkelijkere woorden is het misschien niet zo zinvol, maar voor woorden die je lastig vindt, is het een goede manier.
Wat verder handig is om te doen, is voor jezelf na te gaan tot welke categorie een woord hoort. Maak rijtjes met woorden die je volgens dezelfde strategie spelt. Je ziet dan sneller het overzicht, en hebt meteen een hele groep woorden te pakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Digitaal valt in dit geval niet te leren.

1. Leen voor een avondje je vader of moeder.
2. Laat hun alle woorden vertellen, en jij moet de betekenis erachter zetten.

Werkt dit ook niet: maak memory!

Schrijf op het ene kaartje het woord, en op de andere de betekenis van het woord.

Zo leer je op een leuke en makkelijke manier!

Succes met je toets!