Kan het woord 'satire' ook als bijwoord worden gebruikt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Het beste antwoord

Ja, dat kan.

Een bijwoord is een woord wat hoort bij een bijvoeglijk naamwoord.
Maar OOK:
Bijwoorden zijn woorden die een zelfstandig naamwoord, een werkwoord of een ander bijwoord nader bepalen, dat wil zeggen dat ze meer informatie geven over het woord waar ze bij horen.

Zij hoorde de satire in de opmerking (bijwoord)
De satirische opmerking ( bijvoeglijk naamwoord)

Toegevoegd na 2 minuten:
Het eerste voorbeeld klopt niet.
Deze wel:
De opmerking was vervelend bedoeld en vol satire.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Volgens mij is in je aangepaste voorbeeld nog steeds sprake van een zelfstandig naamwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, daar is het ook een zelfstandig naamwoord. Je zou er bijvoorbeeld hagelslag kunnen invullen: de opmerking was vervelend bedoeld en zat vol hagelslag.
Dat maakt hagelslag geen bijwoord, en satire ook niet.

Andere antwoorden (1)

Nee, en wel omdat bijwoorden het volgende zijn:

Bijwoorden geven een tijd, plaats, ontkenning of modaliteit aan en beantwoorden meestal vragen als hoe, waar, wanneer, in hoeverre enz.

Bovendien kunnen vele bijvoeglijke naamwoorden een bijwoord worden in relatie met een werkwoord. Voorbeelden:
Het waait hard.
Hij voetbalt geweldig.
Zij sprak snel.

Satire geeft geen tijd, plaats ontkenning of modaliteit aan, en is ook geen bijvoeglijke naamwoord.

Satire is een zelfstandig naamwoord en kan dus geen bijwoord zijn.