Snappen is een synoniem van begrijpen en dus hebben de beide woorden dezelfde betekenis. Eentje mag je dus vergeten, zodat die weer plaats kan maken voor een ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank u

Andere antwoorden (10)

er is geen verschil, behalve het woord dan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja het woord zoiezo das duidelijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
doe ik dat dan
de spelling ;p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij snappen wordt er een beroep op je bevattingsvermogen (je snapt hoe je tot een antwoord op die som kunt komen)
Bij begrip komt het meer aan op je vermogen je te verplaatsen in een ander (ik begrijp heel goed dt je je zo voelt.) Vaak heb je het dan zelf ook op een of andere manier ondervondenn, het is dus iets van een emphatisch vermogen.
Zo kun je als man ineens ineenkrimpen bij het zien van een loeiharde schop in het kruis van een voetballer, je kunt de schop a.h.w. bijna zelf voelen en vooral als je zelf al eens een kwartiertje naar lucht hebt lopen happen in zo`n situatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed uitgelegd ! +je
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dus bevattingsvermogen = snappen
en en inlevingsvermogen = begrijpen. Zeg je.
Maar zonder bevattingsvermogen snap je iemand niet,
oftewijl je begrijpt hem niet.
En zonder inlevingsvermogen kan je iemand ook niet SNAPPEN in wat hij of zij bedoelt. Omdat je niet BEGRIJPT waarom iemand een bepaalde reactie heeft (Als de man uit je verhaal in elkaar duidk)
dus, zijn snappen en begrijpen hetzelfde?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, en ik begrijp dat je dat zo opvat (of, jij begrijpt dat ik me zo voel)
En ik snap ook dat dat het antwoord van deze som hoeft te zijn (of, jij begrijpt dat dat het antwoord van de som is)
het kan ECHT beiden.
De betekenis is niet anders maar het gevoel wel. Als je echt en oprecht wilt overkomen gebruik je het wordt 'begrijpen' en als je juist een beetje boos of onverschillig over wilt komen gebruik je het woord 'snappen'.

Zwart wit uitgedrukt:

Begrijp je, dat is aardig
Snap je, dat is niet aardig

Ik begrijp je, dat is aardig
Ik snap het, dat is niet aardig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snappen kan ook betekenen:
* zien als iemand iets doet wat verboden is,
dus: betrappen.
* grijpen, vatten, pakken: Zij hebben hem gesnapt = gegrepen, in hechtenis genomen.

Snappen en begrijpen zijn wel synoniemen, d.w.z. woorden met dezelfde betekenis =
het kunnen volgen met je verstand.

Ook nog:
snappen
1) Arresteren 2) Babbelen 3) Begrijpen 4) Beseffen 5) Betrappen 6) Bevatten 7) Caperen 8) Doorhebben 9) Doorzien 10) Goed begrijpen 11) Grijpen 12) Happen 13) Inzien 14) Kakelen 15) Keffen 16) Keuvelen 17) Knijzen 18) Kwetel
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hja, :D +!!!
Omdat de vraag niet duidelijk genoeg is om 1 antwoord te maken. Het is maar van welke kant je t bekijkt.
De overdrachtelijke betekenis van begrijpen is als volgt:
'in zich opnemen', 'doorgronden', 'verstaan'.
Een aantal woorden in het Nederlands zijn 'letterlijke' vertalingen van woorden uit andere talen. Dit hebben geletterden vroeger gedaan omdat er op dat moment behoefte was aan een woord met die exacte betekenis. Zo is het woord 'begrijpen' opgekomen onder invloed van het Latijnse 'comprehendere'.
Dit woord betekent precies hetzelfde als 'begrijpen' bij ons, maar kan ook letterlijk 'omhelzen' of 'grijpen' betekenen.
Dit ligt aan de betekenis van het woord 'prehendere'. Deze is 'grijpen' of 'vast pakken', maar ook 'arresteren'. Aangezien 'com-' 'samen' weergeeft, is 'comprehendere' letterlijk 'samengrijpen'.

Snappen
De originele betekenis van 'snappen' was alleen 'vatten', 'grijpen' of 'pakken'. Pas de laatste tijd is de betekenis van snappen meer richting 'begrijpen' gegaan.

Het werkelijke verschil tussen begrijpen en snappen is eigenlijk precies hetzelfde als het verschil tussen 'comprehendere' en 'prehendere'.
'Begrijpen' geeft vooral de abstracte betekenis weer: dus dat iets is 'omhelsd' of 'samengepakt' door de (begrijpende) geest.
'Snappen' komt meer van het concrete gedeelte: dus dat iets is 'gegrepen'. Dit was eerst de enige betekenis (bijvoorbeeld 'de dief is gesnapt'). Echter de laatste tijd is ook een meer abstracte betekenis gangbaar (bijvoorbeeld 'ik snap het probleem').
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snappen is slang (streetlanguage) en begrijpen is netter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen verschil, maar wel tussen snappen/begrijpen en verstaan.
Als iemand iets zegt tegen je maar je weet niet wat bedoelt wordt, bijvoorbeeld het woord 'pathetisch' of zelfs een wiskundige theorie of wat dan ook, dan snap/begrijp je het niet.
Als iemand iets roept naar je maar je hebt het niet goed gehoord, bijvoorbeeld iemand roept 'paard' maar jij hoort 'baard', dan heb je het niet verstaan. Dit kan je ook zeggen met andere talen, bijvoorbeeld dat je het Chinees niet verstaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snappen, iets vatten in de zin van begrijpen, doorhebben.
Begrijpen, met het verstand bevatten.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snappen en begrijpen hebben beiden natuurlijk meerdere betekenissen. Maar in de betekenis die ze min of meer delen, waar je het in deze vraag over hebt zit een klein verschil.

Snappen = inderdaad begrijpen, maar dan in de zin van kunnen volgen / kunnen verklaren.
Iemand vertelt jou een onsamenhangend verhaal en jij zegt: "Ik snap er niets van" (ik kan het niet volgen)

Begrijpen = iets (bv. een betekenis, een gevolg ergens van, een karakter) zich naar waarheid kunnen voorstellen. Of iets kunnen doorzien, weten hoe de vork in de steel zit.

"Ik begrijp die som" (ik weet hoe hij in elkaar zit, en ik kan hem maken)

Maar je kunt ook iemand zeggen dat je iemand begrijpt. Hiermee bedoel je dat je begrijpt (weet) hoe hij/zij in elkaar steekt, en waarom hij/zij bepaalde dingen doet of zegt.