Hoe spreek je Youtube uit?

Deze vraag stel ik altijd veel op forums en het is altijd 50/50! Dus ik ben benieuwd hoe het hier verloopt.
Is het "Joetoep" of "Joetjoep"
Dus met of zonder J?

Toegevoegd na 6 dagen:
Ik heb nu al 24 antwoorden gehad
Even op een rijtje: ( J=joetjoep - = Joetoep )
J
-
J
-
J
Beide
J
-
J
Beide
J
-
J
-

J=15
-=10

Maar dit bewijst nog niks.
Ik zal morgen de vraag sluiten en ik heb nog steeds geen beste antwoord!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
8.7K

Antwoorden (24)

Je spreekt het uit zoals je het schrijft..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
You lijkt me logisch (joe), en tube zoals je het op z'n Engels uitspreekt: de B moet vrij duidelijk te horen zijn, dus niet tjoeppppp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja ja ja.. dat snap ik ook wel (en dat zeggen ze ook 5 x op die forums) Maar is het nou met of zonder J?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de engelsen zeggen tjoeb
de amerikanen zeggen toeb
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zonder
Het is een engels woord, en daarom spreek je het ook engels uit. Dus met een J, omdat in engels voor een U altijd een "verJde" T komt.

Toegevoegd na 47 seconden:
en het is forA, niet forums ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het schijnt dat je "joe toebb" moet zeggen en niet " joe tjoeb".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is echter slechts schijn. Want de werkelijkheid is anders ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
plus 1... mmm *zucht* ;-)
het is echt zonder j.
Lijkt me eerder JoeTjuup...

Ik vind persoonlijk dit een wat moeilijker woord: Oscillococcinum, maar dat kan aan mij liggen :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmmz daar heb je me ik vond m ook maar toevallig hoor haha :-)
Beluister enkele verschillen:

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wow, handige site!
En je hoort die verschillen met en zonder J
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die Europese uitspraak klinkt veel beter ;)
je zegt joetuub een ’‘tube’‘ is engels voor een buis you=jij…tube=buis (beeldbuis)...daarmee willen ze zegen jouw (beeld) buis….youtube..

hoewel nederlanders indd tjoeb zeggen…ik zeg het zelf ook altijd verkeerd.

in Hancock zeggen ze het bijvoorbeeld, ga maar goed luisteren het is echt zonder j.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Anders' is niet altijd meteen 'verkeerd'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mmm, stop met zeiken. Door het bij vaak te beweren wordt het niet waar.
Meestal laat ik de spatie duidelijk horen en tjoeb met een j.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat spreek je uit als youtube
joetoeb
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier kun je naar het antwoord luisteren:

http://howjsay.com/index.php?word=youtube&submit=Submit

Joetjoep dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Joetoeb = UK
Joetjoeb =USA

Kies maar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik verander mijn Engelse uitspraak niet speciaal voor YouTube.

Ik spreek 'stupid' bijvoorbeeld uit als stjoepid, niet als stoepid. Beide komen voor in het Engelse taalgebied, het ligt er maar aan wáár in dat gebied.

Ik meet me niet ineens een ander accent aan als ik de naam van een merk uitspreek. Ik zeg ook tjoeb en niet toeb als ik het heb over 'a tube of toothpaste'. En dus ook joetjoeb als ik het heb over YouTube.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is joetjoep, dus zonder 2e j.
In sommige antwoorden staan joetjoeb, maar fonetisch is dat onjuist en is het dus joetjoep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tjoeptjoep
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gewoon als 'joe tjoep met de klemtóón op joe

Zo heb je ook tjoebles bandan en geen toebles banden (tubles). Hoop dat mijn fonetische weergave uitkomst biedt

Sorry ik bedoelde klémtoon
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit is best een goede vraag.
ik sprak het zelf altijd uit als 'joetjoeb'
maar kijken we taaltechnisch naar het woord Tube, dan blijkt dat dit woord inderdaad uitgesproken dient te worden, ZONDER J

tube is een engels woord (ik weet t, jullie wisten t al) en spreek je uit als toeb. (maar dan met een e erachter eigenlijk die je ook nog wel wat hoort, maar als ik em hier erachter zet klopt t niet)

een soortgelijk woord is een 'tuba', dat zowel in het engels als in het nederlands hetzelfde wordt uitgesproken (de klank is in t engels wel iets anders), maar hier zeg je ook geen J

het is denk ik dus 'joetoeb'
voortaan ga ik dus ook maar zo zeggen denk ik (Y) thnx:)