hoe maak ik onderscheid tussen: beoordelen, veroordelen, oordelen en vooroordelen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
17.9K

Het beste antwoord

Als een jurylid een kandidaat bij een talentenshow BEoordeelt, dan geeft hij een mening over zijn prestatie, maar niet over de persoon zelf.

Als een jurylid een kandidaat bij een talentenshow VERoordeelt, dan heeft de kandidaat iets gedaan dat tegen de regels is. Het gaat dan niet om de prestatie, maar om de persoon zelf.

Als een jurylid VOORoordelen heeft over een kandidaat bij een talentenshow, kan hij zijn werk niet goed meer doen, want dan is hij niet objectief meer. Vooroordelen zijn oordelen die niet juist kunnen zijn, omdat ze nergens op gebaseerd zijn, of alleen maar op een 1e indruk of pure emotie.

Oordelen als werkwoord is eigenlijk hetzelfde als veroordelen, maar als je met het woordenboek erbij het precieze verschil wilt aangeven, dan zou je kunnen zeggen, dat een rechter eerst moet oordelen (met inzicht over iets uitspreken) en daarna pas kan veroordelen (vonnis wijzen of bestraffen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zie oordelen als de standaard, beoordelen begint met be, zoals bestraffen, dus dan doe je het zelf. veroordelen, begint met ve, zoals verkrachten (sorry kan geen ander voorbeeld verzinnen) en dan wordt het als het ware bij je gedaan, oordelen is de standaard, en bij vooroordelen staat er voor bij dus is het van te voren oordelen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Denk aan het verschil tussen bedenken en verdenken!

Toegevoegd na 6 minuten:
Denk aan het verschil tussen bedenken en verdenken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oordelen betekent al meerdere dingen, recht spreken maar ook menen of denken. Oordelen kan twee kanten op gaan, je kan oordelen dat iets goed of kwaad is.

Veroordelen betekent ook twee dingen strafffen, maar ook afkeuren. Veroordelen is altijd negatief.

Beoordelen is keuren, een meester beoordeelt een proefwerk.

Vooroordelen zijn onbevestigde gedachtes die je over iemand of een groep mensen hebt, meestal negatief maar dat hoeft niet (dikke mensen zijn altijd gezellig).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi mooi, u bent een taalvirtuoos! :-)
Helaas kan ik hier geen plusje geven, anders had ik dat gedaan.