Hoe noem je woorden of zinnen waar de klinkers uit weggelaten zijn?

Bijvoorbeeld:
H nm j wrdn f znnn wr d klnkrs t wggltn zn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
5.2K
Cryofiel
12 jaar geleden
Geen idee. Maar het kan wel lastig lezen worden. hnd: hand
hnd: hond k: koe
k: ik
k: ook
k: uk
k: eik
k: aak
k: kooi : ei
: ooi vr: ooievaar rn: eieren
Amadea
12 jaar geleden
@Cryofiel: vr kan ook ever zijn of averij (als je ij ook als klinker ziet), en rn erna of oren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wist je dat een woord goed leaesbar bljfit zlanog de eesrte en lasttae letter van het worod op de gdoee paatls saatt?

Antwoorden (3)

sms taal ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MSN taal.

MSN-taal is de taal en interpunctie die veelvuldig tijdens het chatten gebruikt wordt. Het wordt vooral gekenmerkt door het gebruik van emoticons, afkortingen en spreektaal. De term MSN komt van MSN messenger, de voormalige naam van Windows Live Messenger. De taal is sterk verwant met de sms-taal.

MSN-taal is een fenomeen van de laatste jaren. Door de opkomst van chatprogramma's en -websites zijn jongeren steeds meer varianten gaan bedenken. Veel woorden zijn modeverschijnsels, er komen dan ook regelmatig nieuwe woorden (of afkortingen/verbasteringen daarvan) bij, waar andere in de vergetelheid raken. Veel afkortingen worden ook gebruikt in sms-berichten en op Internetforums en weblogs.

Met de komst van MSN-taal heeft ook het gebruik van zgn. emoticons een vlucht genomen. Dit zijn combinaties van letters, cijfers en interpunctie waarmee een boodschap wordt gegeven. Tegenwoordig hebben fabrikanten vaak al een hele reeks aan geanimeerde icoontjes in communicatiesoftware zitten, waardoor de tekst kan worden opgeleukt. Het eerste en nog altijd meest bekende icoon is de smile of smiley: :-).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een klinkerloze zin
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lekker negatief grijze. Er is naar mijn weten geen speciale term voor een zin zonder klinkers omdat dit in de praktijk zelden tot nooit voorkomt. Daarmee is 'klinkerloos' het beste antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah :)
Ik las het als dat je het antwoord onzin vond. Mijn excuses!