Wat is het verschil tussen "keer" en "maal"?

Toegevoegd na 21 minuten:
Ik ben ermee bezig Nederlands te leren en er zijn steeds dingen, die een woordenboek niet of niet voldoende uitlegt. dus vandaar mijn vragen hier!
dank jullie wel voor jullie antwoorden!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
6.9K

Antwoorden (9)

volgens mij zit hier geen verschil in, het is een synoniem van elkaar. Het is hetzelfde als vermenigvuldigen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Keer" en "maal" zijn beide termen die in de keuken gebruikt worden. Een "maal" bereid je en "keer" wordt b.v. gebruikt bij het bakken van pannenkoeken. Zodra de pannenkoek lang genoeg gebakken is aan een kant, "keer" je de pannenkoek om zodat ook de andere kant goudbruin gebakken wordt.
Als alle pannenkoeken aan beide zijden goudbruin gebakken zijn door ze allemaal te "keren", heb je een heerlijk "maal" bereid voor de hele familie.
"Keer" en "maal". :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen verschil. Keer en maal hebben dezelfde betekenis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewone taal en wiskundige formules zijn twee verschillende dingen. In spontaan taalgebruik betekent drie keer meer dan voor de meeste taalgebruikers precies hetzelfde als drie keer zoveel als of 'maal drie'.

(1) Een auto kost de overheid drie keer meer dan hij opbrengt. Een auto brengt ongeveer acht euro per honderd kilometer op, maar kost wel gemiddeld vierentwintig euro per honderd kilometer.

(2) Annelies heeft vier keer meer knikkers dan ik! Zij heeft er acht en ik heb er maar twee. Dat is niet eerlijk.

(3) Seppe heeft vijf keer meer postzegels dan Kobe. Kobe heeft er honderd, maar Seppe heeft er wel vijfhonderd.

Als u denkt dat in een bepaalde context verwarring mogelijk is, kies dan de constructie drie keer zoveel als. De combinatie drie keer meer dan is evenwel niet fout.

Bijzonderheid
De combinatie eens zoveel betekent 'twee keer zoveel'.

(4) Hij at eens zoveel appels in de maand augustus als ik er at tijdens de zomer. Hij at er dertig, en ik maar vijftien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is inderdaad geen verschil, er zijn wel meer synoniemen, dus waarom zou dit een uitzondering zijn.
Maal is misschien iets netter/deftiger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik voel een verschil.
Ik heb het je nou al drie keer uitgelegd.
Ik heb het je nou al drie maal uitgelegd? Klinkt niet goed. Al driemaal uitgelegd? Nog minder.
Bij ‘drie keer’ voel ik drie afzonderlijke dingen, bij ‘drie maal’ drie keer hetzelfde. Driemaal hoera. Drie keer hoera?
Misschien voelt het zo omdat je ‘maal’ aan een telwoord kan vastmaken, ‘keer’ niet. Driemaal suggereert drievoud. Misschien omdat ‘keer’ terugkeert en opnieuw begint, terwijl ‘maal’ doormaalt? XD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Drie maal drie is hetzelfde als drie keer drie. (3 x 3)

In deze betekenis is er geen verschil tussen keer en maal.

Ik maal het graan en ik keer het graan zijn twee verschillende dingen.

Ik maal het graan betekent dat ik het fijnmaak. Ik keer het graan betekent dat ik het omleg (ondersteboven, of 'omgekeerd'), dat ik van een laag graan probeer de bovenste laag onderop te krijgen (zoals bij het (om)keren van een pannenkoek).

Toegevoegd na 22 uur:
Wat grappig. Wil iemand mij uitleggen wat de aanleiding zou kunnen zijn voor de minnen?

Is mijn uitleg incorrect (eigenlijk geen reden om een antwoord 'niet waardevol' te vinden)? Onbehoorlijk taalgebruik? Volkomen naast het topic...?
rose
13 jaar geleden
In bepaalde betekenissen is het het zelfde.
Of je drie keer per dag eet of drie maal per dag dat is hetzelfde.
Ga je er echter een werkwoord van maken dan kom je in de eerste persoon enkelvoud het verschil tegen.
Het feit dat beide tot een werkwoord kunnen worden omgezet is weer een overeenkomst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maal
1) Baal 2) Bord eten 3) Deel van vermenigvuldiging 4) Dier 5) Diner 6) Dis 7) Eten 8) Eten met een kruisje 9) Etentje 10) Grensboom 11) Hoeveelheid eten 12) Keer 13) Maalkruis 14) Maaltijd 15) Maaltje 16) Markgenoot 17) Persoonsben '

keer
1) Deel van vermenigvuldiging 2) Eens 3) Gelegenheid 4) Keerpunt 5) Kentering 6) Kering 7) Maal 8) Ombuiging 9) Omdraai 10) Omkeer 11) Ommekeer 12) Ommezwaai 13) Omslag 14) Omwenteling 15) Reis 16) Rekenteken 17) Rotzooi 18) '

Dus, zodra het een deel van een vermenigvuldiging is, zijn maal en keer gelijk, dus een synoniem van elkaar.
los van dit, hebben beide woorden ook totaal andere betekenissen.
ik zou zeggen zoek de verschillen.