Is het hogeropgeleide jongeren of hoger opgeleide jongeren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
14K

Antwoorden (2)

Meestgestelde kan net als veelgestelde aan elkaar geschreven worden; de witte spelling suggereert dat ook voor gevallen als hoogopgeleid - hogeropgeleid en dichtbevolkt - dichtstbevolkt. In de bronnen van de officiële spelling vinden we er geen regels voor en weinig voorbeelden van, al neemt Van Dale bijvoorbeeld wel meestbezocht ('het meeste bezoek ontvangend') op. Jan Renkema noemt in de Schrijfwijzer (2005) ook enkele gevallen maar geeft geen uitsluitsel: hij geeft voorbeeldzinnen als 'Nederland is niet het dichtst bevolkte land, maar behoort wel tot de tien dichtstbevolkte ter wereld' en 'Hij is hoger opgeleid dan ik, behoort tot de hogeropgeleiden.'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan elkaar als het als zelfstandig naamwoord wordt gebruikt, los als het als bijvoeglijk naamwoord wordt gebruikt. Bij het eerste hoor je ook twee klemtonen (dus twee woorden), bij het tweede slechts één (dus één woord). Dus:

"hOger Opgeleide jongeren"

Maar:

"hogerOpgeleiden"

Echt harde regels zijn hier echter niet voor.