is het mogelijk om eufemist te zijn?

Afgeleid van het woord "eufemisme". Als je bijvoorbeeld constant dingen mooier laat lijken dan dat ze werkelijk zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.7K

Het beste antwoord

Een eufemisme is een stijlfiguur, een taalkundige uitdrukking die in de Nederlandse taal thuishoort als een begrip.
Eufemisme staat voor een verzachtende omschrijving van iets wat onaangenaam wordt gevonden.
Het valt onder de categorie taalkundige begrippen als vulgarisme, dysfemisme.

Indien jij uit principe altijd alles 'verzacht' in jouw uitspraken, dus altijd verbloemend, verhullend taalgebruik bezigt, kan jij je voor mijn part rustig een eufemist noemen. Het bestaat nog niet als zijnde karaktertrek van een persoon of beroepsmatige benaming.
Een optimist of pessimist is een karaktertrek die bestaat.
Iemand die van karakter eufemistisch is, kan je dan ook rustig eufemist noemen.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Van mij wel, analoog aan optimist, pessimist etc. Zo heeft Wim T. Schippers het woord "ziekte" geintroduceerd, immers, zo opperde hij, als van gek naar gekte kan, mag je ook van ziek naar ziekte!

Toegevoegd na 2 minuten:
maar dan alleen als spreker. Anders ben je een fantast, of mooiweerprater. Veel politici zijn dan eufemisten,... zeer actueel!!! Mooi gevonden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Het woord ziekte bestond al in het Middeleeuwse Nederlands. Zie http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/ziekte
Waar haal je vandaan dat het van Wim T. Schippers zou komen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik bedoel precies andersom, het woord "gekte"!