waarom gebruiken sommige mensen veel bijvoegelijke naamwoorden?

Mijn tante stuurt ons vaak berichten zoals:
'dat het leuke en vriendelijke mensen zijn die grote belangstelling hebben voor ontzettend kleine maar ook vooral zielige dieren'.
Of:
'Onze lieve en geweldige broer Wim kocht voor zijn trouwe en zorgzame vrouw Truus een prachtig maar zo kostbaar cadeau dat hij had zien liggen in die dure maar sjieke wijk in het pitoteske dorpje hier niet ver vandaan'.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
1.2K

Antwoorden (2)

Misschien doen ze dat om een positieve lading aan hun verhaal te geven, omdat ze denken dat het door veel bijvoeglijke naamwoorden beter overkomt.
Maar het zou ook kunnen dat het bladvulling is, omdat de brief anders niet lang genoeg zou worden.

Bijvoeglijke naamwoorden zijn belangrijk voor het schrijven van ervaringsteksten, maar ze voegen niet veel toe aan de inhoud van de tekst. Voor zakelijke informatie zijn ze feitelijk overbodig. Maar door goed gekozen bijvoeglijke naamwoorden krijgt een tekst juist sfeer. Het is dan geen saaie opsomming van wat er gebeurd is, maar een levendig verhaal.

De bedoeling van jouw tante zal gewoon zijn dat ze een leuk verhaal schrijft.
Amadea
7 jaar geleden
Erna55
7 jaar geleden
Plus. Ik begrijp de min niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ raar die -
Ik denk dat ze graag zoveel mogelijk informatie over haar onderwerpen wil geven.
Om alleen te schrijven dat de diertjes 'klein' zijn, dekt de lading niet, want ze zijn toch ook 'zielig' en ze vindt het waarschijnlijk belangrijk dat jullie dit ook weten.
Door alleen te melden dat 'het leuke mensen' zijn, doet ze hen te kort voor haar gevoel, want ze zijn ook nog eens lief en zij vindt het waarschijnlijk wel belangrijk om dit ook te vermelden.
Zo zal het voor haar bijv. bij het vermelden van een 'dure wijk' ook belangrijk zijn dat jullie weten dat hij eveneens 'sjiek' is om de indruk weg te vagen dat jullie zouden kunnen denken dat er schorriemorrie rondloopt.

Ik denk dan ook dat jouw tante een dame is die erg precies is en wellicht neigt naar perfectionisme. Ze wil alle onzekerheden uitsluiten en zo precies mogelijk informeren, zodat er geen dingen verkeerd begrepen worden of misverstanden ontstaan. Het zal in haar aard liggen.
amc