Kan het woord koningschap met een tussen-s?

In mijn examenbundel staat het woord 'koningsschap' maar volgens word is dit fout. Toch vond ik op google wel resultaten bij koningsschap. Wat is nu juist?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.8K

Het beste antwoord

Het is koningschap.
De fout die wordt gemaakt bij koningsschap, is de suggestie dit een samenstelling is.
Dan zou het, analoog aan koningsmantel, koningsschap zijn. Maar in dit geval is
-schap een achtervoegsel, net zoals -heid. Dan is het geen samenstelling, en komt er geen s tussen. Schap wordt gewoon achter koning gezet, net als bij gezelschap en priesterschap.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er komt geen extra s bij, want dan krijgt het woord een andere betekenis. Een schap is namelijk een plank. Plank van de koning: koningsschap.
Amadea
11 jaar geleden
"Er zijn dus geen vaste regels te geven voor het wel of niet voorkomen van de tussen-s; wel zijn er enkele vuistregels.", aldus de bron. Alleen 'koningschap' is correct volgens Van Dale. Zie ook onderste deel, 4e punt.

"De tussen-s is (zowel in het Groene als in het Witte Boekje) een vrije kwestie: de letter wordt geschreven als hij wordt uitgesproken. (...)

In de meeste gevallen kun je op je gehoor afgaan, maar als het tweede woorddeel met een s-klank begint (zoals in station(s)chef), is niet te horen of er één of twee s'en geschreven moeten worden. Er zijn dan twee mogelijkheden om achter de voorkeursvorm te komen:
1. Maak een samentrekking: stationschef is met een tussen-s omdat je een s hoort in stations- en bedrijfschef.
2. Vervang het tweede deel door een woord dat niet met een s-klank begint: stationschef is juist omdat het ook stationshal is.

Er zijn dus geen vaste regels te geven voor het wel of niet voorkomen van de tussen-s; wel zijn er enkele vuistregels. Wie toch nog twijfelt over de voorkeursvorm, kan heel goed internet laten beslissen: (...)

De meeste mensen gebruiken wel een tussen-s:
• als het woord eindigt op -waardig, -waard, -gewijs, -halve: lovenswaardig, zienswaard, sprongsgewijs, veiligheidshalve;
• als het eerste woorddeel eindigt op -heid, -ing of -teit: gezondheidseffect, (...) medewerkerstevredenheidsonderzoek;
• als het eerste deel een mannelijke persoonsaanduiding is op -er, -eur, -ier of -aar en een meervoud op -s heeft: werknemersorganisatie, adviseursfunctie, (...);
• als het eerste deel een zelfstandig naamwoord is dat begint met be-, ge- of ver-: bedieningspost, gebedshuis, vernieuwingsdrift (uitzonderingen zijn onder andere geheimschrift en verbanddoos).

(...) geen tussen-s:
• als het eerste deel een zelfstandig naamwoord is dat niet verwijst naar een levend wezen en (ook) een meervoud heeft op -s: motorboot, (...);
• als het eerste deel een zelfstandig naamwoord is dat eindigt op -ier en geen persoon aanduidt: alvleesklierontsteking, (...);
• als het eerste deel een werkwoordstam is: babbelkous, loopafstand, rekenhulp (uitzonderingen: leidsman, scheidsrechter);
• als het woord eindigt op -schap (in de betekenis 'hoedanigheid, het zijn van'): blijdschap, ondernemerschap, slachtofferschap;
• als het eerste woorddeel een stof aanduidt en niet telbaar is: aluminiumfolie, bierglas, koffieboon (maar wel meestal houtskool, bloedsomloop)."
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is geen samenstelling, want schap is hier geen zelfstandig naamwoord, maar een achtervoegsel