Welke zin is taalkundig gezien juist?

"Er zijn een aantal opties"
"Er is een aantal opties"

Weet jij het antwoord?

/2500

"Opties" is meervoud. Je hebt het dus over meerdere opties. Daarom zeg je "zijn" in plaats van "is". Er zijn een aantal opties. Soms kun je je hierin vergissen, zoals bij het woord "groep". Er is daar een groep, in plaats van er zijn daar een groep. Dit komt omdat het woord "groep" inhoud dat er meerdere zijn; vogels, mensen, tafels, noem maar op. Je gebruikt echter pas "zijn" in plaats van "is" wanneer het woord zelf in het meervoud geschreven wordt, zoals "groepen". Toegevoegd na 1 minuut: Correctie; wat hier boven gezegd wordt klopt inderdaad. "Aantal" is zo'n zelfde woordje als het woordje "groep". Ik ben het er echter ook over eens dat het allebei kan en in mijn uitleg doelde ik dus op de opties in plaats van op het aantal.

Er zijn een aantal opties, want: Een aantal opties zijn er. De opties zijn Opties is meervoud, dus het werkwoord wordt vervoegt tot 'zijn'. Als er maar 1 optie is, dan wordt de zin: Er is maar/slechts èen optie.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100