Welke zin is taalkundig gezien juist?

"Er zijn een aantal opties"
"Er is een aantal opties"

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
6.1K

Het beste antwoord

"Er is een aantal opties."

Wat er is, is namelijk een aantal, en dat is enkelvoud.

Toegevoegd na 7 minuten:
Overigens is in taalland niet iedereen het hierover eens. Genootschap Onze taal keurt beide zinnen goed. Volgens taalgoeroe Renkema moet het juist enkelvoud zijn.

Ik volg zelf Renkema in deze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het enige juiste antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat dacht ik even ook, maar zie mijn aanvulling: er blijken ook onder de professionals toch verschillende meningen over te bestaan. Al vind ik zelf de redenering van de Taaladviesdienst van Onze Taal wel een beetje zwak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1; ik heb altijd geleerd een aantal IS
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
MMm.....volgens mij is enig mogelijke wijziging in het feit dat een AANTAL geen enkelvoud is (meervoud : aantallen) niets meer of minder dan een knieval voor de meerderheid die het fout doet. Correct nederlands is het tot op heden volgens mij nog niet. Als daar werkelijk professionals over vallen ,wort het wellicht tijd voor een kleine bijscholing ?
Wat wel ' mag' : ´een aantal mensen die afwezig zijn, waarbij mensen-die-afwezig-zijn als één lijdend voorwerp /deelzin gezien mag worden. Maar er IS een aantal mensen afwezig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat laatste klopt inderdaad, 'een aantal mensen die afwezig zijn'. En dan weer wel: 'Een aantal mensen die afwezig zijn, krijgt de notulen van de vergadering thuisgestuurd.' Ik denk inderdaad ook dat dit een knieval is van hetzelfde kaliber als het voorstel laatst om 'hun hebben' goed te keuren. De redenering vind ik ook erg wonderlijk: omdat 'een aantal' hetzelfde zou betekenen als 'enkele' of 'meerdere' zouden we blijkbaar moeten doen alsof er ook écht 'enkele' of 'meerdere' staat. Maar dat staat er niet. Je zou net zo goed kunnen zeggen dat 'een boot dat vaart' juist is. 'boot' wordt gebruikt in de betekenis 'schip', 'schip' is onzijdig, ergo 'boot' mag behandeld worden alsof het onzijdig is. Waanzin natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of je zegt; een aantal mensen DAT afwezig is
rose
13 jaar geleden
Nee, je kunt wel zeggen 'het aantal mensen dat afwezig is'. Dan verwijst afwezig zijn naar 'aantal' i.p.v. 'mensen'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus dat geldt ook bij een "paar" of een "hoop"? Want daarbij is het m.i. nog minder gangbaar om dat als enkelvoud te zien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, alleen in bepaalde kringen in de spreektaal WORDT het gangbaarder om het als meervoud te doen. Op teevee gebeurt het zelfs aan de lopende band. In boeken c.q. serieuze geschreven tekst ben ik het - gelukkig - nog vrijwel nooit tegengekomen.

Andere antwoorden (9)

In de eerste zin zeg je dat er meerdere opties zijn en in de tweede zin zeg je dat de opties uit een aantal bestaat.
Inhoudelijk zeg je dus het zelfde maar in het ene geval slaat zijn op opties en in het tweede geval slaat is op aantal. Ik hanteer optie 1 Er zijn opties en dast idss belangrijjker dat dat die opties uit een aantal bestaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan je totaal niet volgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan me wel vinden in dit antwoord. Technisch gezien moet je misschien 'is' gebruiken, omdat je het hebt over 'een aantal', maar als je naar de kern van de zin kijkt, gaat het erom dat er meerdere opties zijn, en kan je zeggen dat 'opties' belangrijker is dan 'aantal', en je dus meervoud zou moeten gebruiken.
Ik vind het niet zo onduidelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig tja en ik doe het allemaal uit mijn hoofd he denken en tikken tegelijk dus ...ik kan nog een poging wagen.
Bij de eerste zin ligt de nadruk om dat er meer dan 1 optie is, optie is dus belangrijk.
In de tweede zin staat dat de hoeveelheid opties uit een aantal bestaat en daar ligt de nadruk op aantal.
het lastige is dat beide meer dan 1 enkele impliceren en dat dat het verschil moeilijk aan geeft.
Duidelijker kan i k het niet maken maar langer wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar ik achter blijf haken: de opties bestaan niet uit een aantal, het aantal bestaat uit verschillende opties. Om te vergelijken met de kist mandarijnen die ik eerder ook gebruikte: de kist mandarijnen bestaat uit meerdere (bijvoorbeeld 100) mandarijnen, maar de mandarijnen bestaan niet uit één kist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog een keertje kort; zijn - opties
is - aantal
Zelf kan ik niet goed verklaren wt de functie moet zijn van het z n woord aantal.Daarom neig ik naar de eerste optie.
M.i. wordt in de tweede situatie het woord opties ontkracht door middels het woord is, de nadruk te veel op het aantal te leggen terwijl ik er vanuit ga dat de spreker bedoeld dat er opties zijn en dat het feit dat dit uit een aantal bestaat van ondergeschikt belang is.
rose
13 jaar geleden
Proost!
"Opties" is meervoud. Je hebt het dus over meerdere opties. Daarom zeg je "zijn" in plaats van "is".
Er zijn een aantal opties.

Soms kun je je hierin vergissen, zoals bij het woord "groep". Er is daar een groep, in plaats van er zijn daar een groep. Dit komt omdat het woord "groep" inhoud dat er meerdere zijn; vogels, mensen, tafels, noem maar op.
Je gebruikt echter pas "zijn" in plaats van "is" wanneer het woord zelf in het meervoud geschreven wordt, zoals "groepen".

Toegevoegd na 1 minuut:
Correctie; wat hier boven gezegd wordt klopt inderdaad.
"Aantal" is zo'n zelfde woordje als het woordje "groep".

Ik ben het er echter ook over eens dat het allebei kan en in mijn uitleg doelde ik dus op de opties in plaats van op het aantal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tot voor kort zou ik direct hebben gezegd dat het juiste antwoord "Er is een aantal opties" zou zijn.

Mijn collega's, die het altijd "fout" deden, sloegen me daarop om de oren met onderstaande link:
http://www.onzetaal.nl/advies/aantal.php

Kortom: Het mag allebei.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, als zelfs ons taalgenootschap het er niet over eens is.

Toch zou ik het zekere voor onzekere nemen en zeggen:
- Er zijn opties.
Dan heb je het vanzelfsprekend al over meer dan een.

- Er is een aantal opties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat klinkt nu beter; 'er is een groep kinderen aan het spelen" of er zijn een groep kinderen aan het spelen'?
Je moet toch toegeven dat de laatste zin niet 'klinkt'.
Dan zou je moeten zeggen;"Er zijn kinderen aan het spelen'. Het gaat nl. om de groep (aantal). Hoe groot het aantal ook is, (het zijn altijd meerdere)de groep, het aantal,de kudde, de horde etc. wordt altijd als één geheel gezien en is daarom enkelvoud. Probeer maar eens!
"daar graast een kudde koeien, daar grazen een kudde koeien, daar loopt een horde mensen, daar lopen een horde mensen".
amc
13 jaar geleden
Zolang je het woord aantal vóór opties gbruikt,is het : Er is een aantal opties,omdat het woord aantal enkelvoud is.
Anders zou het moeten zijn: Er zijn aantallen opties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zeggen :
is/zijn zegt iets over opties

opties zijn meervoud dus moet het ZIJN....zijn

Er ZIJN een aantal opties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar als je zegt 'er staat een kist mandarijnen', gaat het je ook om de mandarijnen en niet om de kist. Toch is het de kist die staat, en niet de mandarijnen die staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
staat zegt in dit geval wat over de kist en niet over de mandarijnen, dat klopt. er is een aantal olifanten
er zijn een aantal olifanten welke is goed? mijn gevoel zegt:
er ZIJN.... omdat het meerder olifanten zijn.
Maar IS.... kan ook omdat 'aantal' enkelvoud is. Het gaat erom waar verwijst IS/ZIJN naar,
naar de olifanten, of naar aantal???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Taalkundig gezien: naar het aantal. En dat aantal bestaat weer uit meerdere olifanten. Net zoals de kist meerdere mandarijnen bevat.
rose
13 jaar geleden
SuzyQ heeft volkomen gelijk. Grappig is wel dat 1 optie ook een aantal opties is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar ‘opties’ is niet het onderwerp van de zin, doch het lijdend voorwerp.
Een aantal (onderwerp) voorwerpen / dingen / mensen / begrippen (lijdend voorwerp) is (gezegde). Voorbeeldje : Er is een aantal dingen dat ik begrijp, maar er is ook een aantal waar ik weinig van snap. versus Er zijn een aantal dingen die ik begrijp, maar er zijn ook een aantal waar ik weinig van snap. Geen fatsoenlijk mens kan beweren dat de tweede zin juist is. Een, één aantal. Eén = enkelvoud.
rose
13 jaar geleden
Maar dan toch wel ‘Er is een aantal dingen DIE ik begrijp,...’?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, een aantal dingen DAT ik begrijp.
Tenzij je de rest van de zin zo weet te construeren dat 'dingen die ik begrijp' als één geheel het lijdend voorwerp vormt, zodat het begrip niet meer bij het aantal hoort.
rose
13 jaar geleden
Als je zegt 'een aantal dingen DAT ik begrijp', dan verwijst begrijpt naar een aantal, maar een aantal valt niet te begrijpen, derhalve moet 'dingen die ik begrijp' vanzelfsprekend lijdend voorwerp worden. Het begrip kan nooit bij aantal horen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat uitsluitend om de grammatica, Roos. En dan kun je een aantal wel degelijk begrijpen. Sterker nog, je kunt ALLES met een aantal. Grammaticaal kun je een aap fietsen, een schilderij roken of een wereldbol eten, of dat logisch is doet er niet toe. Uitsluitend of het grammaticaal klopt.
rose
13 jaar geleden
Je hebt gelijk, denk ik. Ik was even in de war. Ik zou de zin nooit zo gebruiken, maar grammaticaal kan het. Grammaticaal is het volgens de regels, net als een aantal andere dingen die grammaticaal volgens de regels zijn. Wie of wat is trouwens doorslaggevend, uiteindelijk, bij het beslechten van een conflict over grammatica. Renkema? Taalunie?
rose
13 jaar geleden
In de kwestie is/zijn zijn we het wel eens, overigens, lijkt het, en daar ging het hier toch over. Men heeft dan de keus om 'dat ik begrijp' of 'die ik begrijp' te schrijven.
rose
13 jaar geleden
Wellicht dat de verwarring ontstaat doordat aantal in bepaalde en onbepaalde zin gebruikt kan worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Rose :
"Grammaticaal is het volgens de regels, net als een aantal andere dingen die grammaticaal volgens de regels zijn. Wow, daar is het meervoud dus helemaal goed gebruikt ! En zo zie je ook waardoor er op een gegeven moment verwarring komt. Taal is juist, overigens, bij meederheid van stemmen en als er nog enige logica onder zit. Het is ook geen heilige en vaststaande waarheid, want taal leeft (door de gebruikers) en evolueert. Pas als dat wat vroeger goed was de méérderheid vreemd in de oren gaat klinken, isdat 'officieel' fout en wordt de nieuwe constructie goed. Ik sluit dan ook niet uit dat er meer enkelvoudige woorden in de toekomst ´meervoudig´ gaan worden.
Zoals met enkele woorden als ´heleboel`al het geval is. (Er zijn een heleboel redenen waarom daar niet heen wil).
Volgens mij zegt praktisch niemand daar meer ' is' hoewel het grammaticaal nog wel correct zou zijn. Renkema en Taalunie zijn nu eigenlijk een beetje de leidraden van wat nog in meerderheid gesproken wordt en dus nog juist is. Maar taal is en wordt nooit wiskunde ; het blijft juist leuk onderwerp van debat.
rose
13 jaar geleden
"Wow, daar is het meervoud dus helemaal goed gebruikt !" Daar is de neerbuigendheid niet zo bedoeld, neem ik aan.
rose
13 jaar geleden
"Taal is juist, overigens, bij meederheid van stemmen en als er nog enige logica onder zit. " "Grammaticaal kun je een aap fietsen, een schilderij roken of een wereldbol eten, of dat logisch is doet er niet toe. " ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee nee nee, zo bedoelde ik het beslist niet, Rose !! Ik heb me suf zitten piekeren op een goede mooie zin waarin je meervoud moet gebruiken in de bijzin, en kon maar niet met een mooie zin komen, en deze was dus helemaal perfect. Ik was dus oprecht onder de indruk ! Beslist niet neerbuigend of denigrerend bedoeld, hoor ! Tweede stukje : grammaticale logica is inderdaad weer een ander hoofdstuk. Zo onder mekaar staat het wel grappig ja, maar ik bedoel twee hele verschillende dingen. Alleen is het soms ZOOOO lastig uit te leggen ! Er zijn dikke boeken over, die ik gewoon niet in één zinnetje (of 2500 tekens desnoods) kan samenvatten. Er zijn (!) een heleboel redenen waarom bijvoorbeeld het lidwoord 'het' zal verdwijnen, maar 'hun' nooit eerste persoon meervoud zal worden. Waarom 'als' -nu de ergste angst voor germanismen verdwenen is - wel in de plaats van 'dan' mag komen (au), maar 'dan' niet in de plaats van 'als'. Waarom 'een heleboel' al 'zijn', maar een 'berg' nog 'is' en een 'aantal' daar nu ergens tussenin lijkt te zweven. Vooral bij woorden in de overgangsfase , dus die 'officieel' nog fout zijn maar op het punt staan binnen nu en 15 jaar 'goed' te worden, is het soms heel lastig precies uit te leggen waarom het nog niet goed is. Vaak is het ook gewoon een gevoel. Zoals ik al zei, het doet soms gewoon zeer aan je taalorgaantje. Ook sommige dingen die officieel al goed zijn voelen toch nog niet helemaal lekker.
rose
13 jaar geleden
Tja, groter als ik, dat kan wat mij betreft nog steeds niet, maar het is waar, taal leeft. En dat taalgevoel, dat ken ik. Wat jij boven gebruikte (Er is een aantal dingen dat ik begrijp,...) voelt bij mij niet lekker aan, zoals ik al zei. Vervolgens probeer ik mijn intuïtie dan te beredeneren (zit ik verder niet mee), want mijn intuïtie is in de loop der jaren redelijk betrouwbaar gebleken. Maar soms zit je er dan net iets naast. Hoewel ik nog steeds niet geheel overtuigd ben, mijn taalknobbel jeukt nog. Inmiddels heb ik wel het gevoel dat er, wat betreft de gestelde vraag, meerdere opties zijn, een heel aantal zelfs.
rose
13 jaar geleden
Misschien moet je het oplossen met een komma. Er is een aantal dingen, dat ik begrijp. en Er is een aantal dingen die ik begrijp. Na die komma kan in ieder geval nooit die komen, lijkt mij. Interpunctie is trouwens ook zo'n heerlijk onderwerp voor saaie verjaardagen.
er zijn een aantal opties , want zijn en opties is meervoud.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amc
13 jaar geleden
Maar een aantal is maar één. Dit staat als geheel, als één groep als het ware. Daarom wordt het als enkelvoud gezien. Meerdere groepen zijn maar één groep is. Maakt niet uit hoeveel mensen er in die groep zitten. Er is maar één groep.Dus; "er staat één groep mensen" en niet "er staan één groep mensen". Er staan wél meerdere groepen! Snap je?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja buzzies spraak in dit geval klinkt wel vloeiender vind ik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar 'opties' is niet het onderwerp van de zin, doch het lijdend voorwerp.
Een aantal (onderwerp) voorwerpen / dingen / mensen / begrippen (lijdend voorwerp) is (gezegde). Voorbeeldje : Er is een aantal dingen dat ik begrijp, maar er is ook een aantal waar ik weinig van snap. versus Er zijn een aantal dingen die ik begrijp, maar er zijn ook een aantal waar ik weinig van snap. Geen fatsoenlijk mens kan beweren dat de tweede zin juist is. Een, één aantal. Eén = enkelvoud.
rose
13 jaar geleden
Maar dan toch wel 'Er is een aantal dingen DIE ik begrijp,...'?
rose
13 jaar geleden
Maar, Marleen, klopt het wel dat opties lijdend voorwerp is en een aantal het onderwerp?? Mij lijkt dat niet zo te zijn.
rose
13 jaar geleden
Volgens mij is 'Er' het voorlopig onderwerp en 'een aantal opties' het onderwerp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zinsontleding lagere school groep ....7 of 8, het is effe terug ja. Diep graven voor mij.
Maar de basis was : werkwoord=gezegde, en wat bij het werkwoord hoort is het onderwerp. Wat gebeurt er ? Zijn (is). Wie/wat is ? Een aantal (opties). Als in : ik heb een fiets : ik=onderwerp, heb = gezegde, een fiets = lijdend voorwerp. Dus ook : ik heb twee fietsen, niet ik hebben twee fietsen. En ik heb een aantal voorwerpen. Maar : een aantal mensen (onderwerp) is (gezegde) jarig / ziek / aanwezig / dood, vul maar in. Om het allemaal weer even op te frissen :
http://www.digitijd.nl/zinsontleden.htm Het onderwerp in deze zin is 'een aantal' (opties, vissen, mogelijkheden, vingers, dagen, whatever), maar altijd een aantal. ''Er' weet ik zo snel niet meer, daarvoor is het iets te lang geleden. Een bijvoegelijke bepaling van het een of ander vermoed ik, plaats ofzo. Net als daar en hier in Hier heb je een nieuw boek (je = onderwep , hebt - gezegde, een nieuw boek = lijdend voorwerp, hier = bijvoegelijke bepaling van plaats. Maar pin me er niet op vast, het is een beetje weggezakt.
rose
13 jaar geleden
Er als voorlopig onderwerp: http://educatie-en-school.infonu.nl/taal/27737-het-gebruik-van-het-woord-er-in-het-nederlands.html
Er zijn een aantal opties, want:
Een aantal opties zijn er.

De opties zijn

Opties is meervoud, dus het werkwoord wordt vervoegt tot 'zijn'.

Als er maar 1 optie is, dan wordt de zin:
Er is maar/slechts èen optie.