Schrijf je "Morgen word je gevraagd de test te maken" of "Morgen wordt je gevraagd de test te maken".

En wat als 'gevraagd' vervangen wordt door 'gesommeerd'?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Wel goed lezen als je van Onze Taal quotet! "Alleen als "je" het onderwerp van de zin is, en achter de persoonsvorm staat, vervalt de "t" achter de persoonsvorm. Of "je" het onderwerp is van de zin is, kunnen we onder andere controleren door het te vervangen door "jij"; als dat kan, is je onderwerp en vervalt de t. Kunnen we je niet vervangen door "jij", maar door "jou" of "jouw", dan moeten we de t wel schrijven bij het werkwoord. Enkele voorbeelden: * Morgen word je opgeroepen. (je = jij) * Dan wordt je een belangrijke vraag gesteld. (je = (aan) jou) " In het eerste geval is het dus sowieso: "Morgen wordt (aan) jou gevraagd om de test te maken." "Morgen word jij gesommeerd" klinkt dan wel redelijk ok, ik denk toch dat het "Morgen wordt jij gesommeerd" is, omdat jij niet degene bent die het sommeren doet.

Word.... Morgen loop je met me mee! heeft ook geen T

word je. Achterlijke jij. Toegevoegd na 2 minuten: Chips....zit ik eerst op de juiste pagina te kijken, even later denk ik...huh? nou dan zal het wel....Maar helaas. omdat wordt afgezwakt is (met andere woorden: bijvoegelijk) dus niet het hoofd werkwoord. (2de link) Ik wilde dus zeggen: Verander de volgorde van de woorden waarbij de intentie hetzelfde blijft: Jij wordt morgen gesommeerd: Je loopt morgen gesommeerd. Toegevoegd na 16 minuten: Inderdaad afhankelijk van de mogelijkheid of je je met jij of jou kan vervangen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100