Schrijf je "Morgen word je gevraagd de test te maken" of "Morgen wordt je gevraagd de test te maken".

En wat als 'gevraagd' vervangen wordt door 'gesommeerd'?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
15.1K

Het beste antwoord

Wel goed lezen als je van Onze Taal quotet!

"Alleen als "je" het onderwerp van de zin is, en achter de persoonsvorm staat, vervalt de "t" achter de persoonsvorm. Of "je" het onderwerp is van de zin is, kunnen we onder andere controleren door het te vervangen door "jij"; als dat kan, is je onderwerp en vervalt de t. Kunnen we je niet vervangen door "jij", maar door "jou" of "jouw", dan moeten we de t wel schrijven bij het werkwoord. Enkele voorbeelden:

* Morgen word je opgeroepen. (je = jij)
* Dan wordt je een belangrijke vraag gesteld. (je = (aan) jou) "

In het eerste geval is het dus sowieso: "Morgen wordt (aan) jou gevraagd om de test te maken."

"Morgen word jij gesommeerd" klinkt dan wel redelijk ok, ik denk toch dat het "Morgen wordt jij gesommeerd" is, omdat jij niet degene bent die het sommeren doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Op gevoel:
morgen wordt je gevraagd... (wordt aan jou gevraagd)
morgen word je gesommeerd (jij wordt gesommeerd)

Toegevoegd na 4 minuten:
In de eerste zin is "je" te vervangen door "jou", en in de tweede zin door "jij". Dat is het verschil volgens mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(Deze wel) met dt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Word, want je is het onderwerp en staat achter het werkwoord. Als je er van maakt "word gesommeerd" maakt dat voor de d/dt niks uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
antwoord is niet goed. en "je" is niet het onderwerp
Word.... Morgen loop je met me mee! heeft ook geen T
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is morgen word je gevraagd, of morgen word je gesommeerd.
Vervang het woord worden maar eens voor het woord nemen, of pakken. Dan zie je dat er geen -t achter komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
word je. Achterlijke jij.

Toegevoegd na 2 minuten:
Chips....zit ik eerst op de juiste pagina te kijken, even later denk ik...huh? nou dan zal het wel....Maar helaas.

omdat wordt afgezwakt is (met andere woorden: bijvoegelijk) dus niet het hoofd werkwoord. (2de link)

Ik wilde dus zeggen:
Verander de volgorde van de woorden waarbij de intentie hetzelfde blijft:
Jij wordt morgen gesommeerd: Je loopt morgen gesommeerd.

Toegevoegd na 16 minuten:
Inderdaad afhankelijk van de mogelijkheid of je je met jij of jou kan vervangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel simpel: als je voor het werkwoord staat komt er een t achter, als het erachter staat geen t.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Morgen word je gevraagd de test te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, wordt je gevraagd de test te maken
het onderwerp is "de test te maken", dat wordt immers gevraagd. "je" is meewerkend voorwerp (morgen wordt AAN je gevraagd de test te maken)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, want je is hier geen onderwerp. Mijn antwoord is fout dus.
Ik heb vroeger altijd het woord 'lopen 'gebruikt.
Morgen (loop) word je gevraagd de test te maken, dus zonder T.
Het woord waarvan je wilt weten of het met d of dt moet vervang je dan even met het woord loop( zonder T) of loopt (dan met T er achter)
Je hoort het vanzelf als je het zegt.
Hoop dat het een beetje duidelijk is :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een leuke vraag zoals je ziet aan de vele (foute) reacties hierboven.

Analytisch denken biedt de uitkomst: wat is het lijdend voorwerp van de zin. Met andere woorden "wat/wie" wordt er gevraagd? "je" wordt in deze zin niet gevraagd, want er wordt niet gesuggereerd dat iemand "Je?" vraagt.
Nee, wat er gevraagd wordt is "de test te maken". "je" is het meewerkend voorwerp. Je kunt er een meewerkend voornaamwoord voor denken: (aan) jou wordt gevraagd om de test te maken.
In deze constructie met "wordt" ontbreekt ook het onderwerp (m.a.w. degene die vraagt wordt niet genoemd), maar stel dat die er wel zou zijn: hoe zou de zin er dan uit zien: "morgen vraagt de leraar je de test te maken". Nu wordt ineens alles duidelijk. Je is het lijdend voorwerp helemaal niet.

In het geval van "gesommeerd" gaat natuurlijk precies hetzelfde op, want hetgeen dat gesommeerd wordt is nog steeds "de test te maken", en dat wordt nog steeds (aan)
jou gesommeerd.

Ook wordt hierboven vaak een parallel getrokken met het woord "lopen" in die vorm waar het werkwoord voor "je" staat. Dat trucje gebruikte ik ook altijd. Maar dan moet je het natuurlijk wel goed doen!
Bovenstaande situatie is namelijk niet te vergelijken met de zin:
"Morgen loop je naar huis"
Maar meer met de zin:
"Morgen loopt je het water in de mond"
Hierbij is "het water" het lijdend voorwerp, en "je" wederom meewerkend voorwerp.

Een ander leuk voorbeeld van hoe de gevraagde situatie vaak verkeerd wordt geinterpreteerd hoor je vaak op het NS-station.
"reizigers worden verzocht om naar spoor 2 te gaan"
Dat is echter fout. Het lijdend voorwerp is "om naar spoor 2 te gaan", omdat dat verzocht wordt. De (vanwege reizigers) gebruikte meervoudsvorm is dus incorrect en het zou dus moeten zijn:
"reizigers wordt verzocht om naar spoor 2 te gaan"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk: je zou kunnen zeggen "aan jou wordt gevraagd" +1
Het was allemaal wat weggezakt.