Bestaat er een verschil tussen 'mogen' en 'moeten'?

Bestaat er een verschil tussen mogen en moeten? b.v 'dit hadden ze nooit mogen doen' of ' dit hadden ze nooit moeten doen'?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
6.3K

Het beste antwoord

Mogen geeft aan dat iets is toegestaan, maar niet verplicht is.
Moeten betekent dat iets wel verplicht is.

Maar in jouw voorbeeldzinnen ligt het wat lastig. Dit is mogen en moeten met een ontkenning.

Dit hadden ze nooit mogen doen:
Dit was verboden, maar ze hebben het wel gedaan en de gevolgen van hun handelen kunnen ernstig zijn.

Dit hadden ze nooit moeten doen:
Het was niet verboden, maar wel dom wat ze gedaan hebben. De gevolgen kunnen heel vervelend zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
De uitleggen van ''nooit mogen" en ''nooit moeten" zullen vermoedelijk met elkaar verwisseld zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha Amadea, ik heb nog eens goed naar mijn antwoord gekeken, maar volgens mij is het zo goed.
Niet of nooit mogen = verboden
Niet of nooit moeten = Het moet/hoeft niet perse. Je hebt een keus, en die is in dit geval niet verstandig geweest.
Of kijk jij er anders tegenaan?
Amadea
12 jaar geleden
Dat zie ik inderdaad anders. Mogen is toegestaan, moeten is verplicht.
‘Dit hadden ze nooit mogen doen’: het was niet verboden, maar het was absoluut beter geweest als ze het niet hadden gedaan.
’Dit hadden ze nooit moeten doen’: het was een voorgeschreven gang van zaken, maar achteraf gezien was dat een verkeerde beslissing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10000 keer bedankt

Andere antwoorden (4)

Mogen, is als ik mag.Dit mochten ze doen.
Moeten is, dat je iets moet, dat moesten ze doen.

Jouw zin.
Het heeft twee betekenissen.
De 1e zegt dat ze het wel mochten een soort van.
De 2e zegt dat ze het ze het gedwongen deden.

Ja er bestaat verschil.

gr mathilde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja mogen geeft aan dat iets niet verplicht is, ik mag dit antwoord geven. Als iets een verplichting is dan gebruik je moeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iets dat mag is niet verboden. Bijvoorbeeld: het is niet verboden geruite overhemden te dragen, dus mag het.

Iets dat niet mag is wel verboden. Bijvoorbeeld: je mag niet door het rode licht fietsen.

Iets dat moet is verboden om achterwege te laten. Bijvoorbeeld: je mag niet vergeten belasting te betalen.

Dingen die verboden zijn (die moeten of niet mogen) worden gehandhaafd door degene die die regel stelt. De overheid laat z'n verboden handhaven door de politie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de zin die jij aangeeft zit wel verschil.

"Dit hadden ze nooit mogen doen" betekent min of meer dat je het heel raar of zelfs schandalig vindt dat het is gebeurd, maar dat je het misschien wel een beetje gedurfd vindt. Dus het mag niet, maar kan dus wel.

"Dit hadden ze nooit moeten doen" betekent dat ze iets hebben gedaan dat absoluut niet door de beugel kan en wat hele vervelende consequenties kan hebben. Het kan absoluut niet.