Wat is het verschil tussen them en they en tussen their en theirs? En wanneer gebruik je wat??

Alvast bedankt!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
5.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo zit het huiswerk Wiskunde erop, en dan nu Engels?

Antwoorden (2)

Met voorbeelden is het het beste te verduidelijken:

They play football. (zij spelen voetbal)
Football is played by them. (voetbal wordt door hen gespeeld)

Their painting is blue. (hun schilderij is blauw)
The blue painting is theirs. (het blauwe schilderij is van hen)

Duidelijk? :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, helaas denk ik dat de meesten het woord 'hen' niet eens meer kennen.
They: Onderwerp, 3e persoon meervoud (zij hebben. = They got) OF 3e persoon enkelvoud, als je het geslacht niet weet. Hij/zij gaat = They go.

Them = hen (3e persoon meervoud, lijdend voorwerp). Ik praat met hen = I talk to them.

Their = hun (3e persoon meervoud, bezittelijk voornaamwoord)
Dat is hun huis = That is their house

Theirs = hen (3e persoon meervoud, persoonlijk voornaamwoord)
That house is theirs = Dat huis is van hen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'They' wordt alleen maar als derde persoon meervoud gebruikt, niet als enkelvoud.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Formeel niet, informeel wel.
http://dictionary.reference.com/browse/they
http://www.nytimes.com/2009/07/26/magazine/26FOB-onlanguage-t.html?_r=2
http://en.wikipedia.org/wiki/They The "singular" they is the use of this pronoun as a gender-neutral singular rather than as a plural pronoun. The correctness of this usage is disputed.[1][2]