Waarom spreekt men van 'het rijk van Nijmegen'?

Komt deze benaming ook bij andere steden voor?
Zo ja, bij welke dan en zo niet, waarom dan bij Nijmegen wel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Waar de naam 'Rijk van Nijmegen' vandaan komt is onduidelijk. Pas in de 13e eeuw duikt de naam op in de archieven. Waarschijnlijk moet je voor de verklaring veel verder terug in de tijd, naar de Romeinen. Die verschansen zich aan het eind van de Romeinse tijd (vierde eeuw) in een versterking op het Valkhof. Bij het vertrek van de Romeinen neemt een Frankische elite het fort over. Op precies dezelfde plek bouwt een verre nazaat van de Franken, Karel de Grote, één van zijn beroemde paleizen.
Karel de Grote ziet zichzelf als erfgenaam van het Romeinse Rijk. Voor het eerst sinds de Romeinse tijd brengt hij een heel groot gebied bij elkaar en kroont zich net als zijn grote voorbeelden tot 'keizer'. Van de achtste tot de dertiende eeuw vinden keizers hun weg naar het Valkhof. Ze blijven er overnachten, voeren onderhandelingen en genieten van het uitzicht. Maar hun meest geliefde bezigheid is ongetwijfeld jagen. Ten zuidoosten van de stad liggen uitgestrekte bossen, die als keizerlijk bezit nooit zijn ontgonnen.

De benaming "rijk van" is in deze betekenis alleen rond Nijmegen te vinden. Maar er zijn vele stukken grond en etablissementen die ook "Het Rijk van ..." zijn genoemd. Vooral golfbanen hebben zo'n naam.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De streek dankt haar naam aan het gebied wat toebehoorde aan de vrije rijksstad Nijmegen.

Een vrije rijksstad of vrijstad stond niet onder de heerschappij van een heer en viel in principe enkel onder het gezag van de keizer van het Heilige Roomse Rijk. Vrije rijkssteden kunnen daarom als ministaatjes beschouwd worden.
AlphaLimaSierra