Hoe zeg je in het frans mijn ''ogen zijn blauw'' ?

En uiteraard, hoe schrijf je dat dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.6K

Het beste antwoord

Mes yeux sont bleus.

Toegevoegd na 3 minuten:
Oh ja, en fonetisch klinkt het ongeveer zo: Mèh sjeu sonh bleu

Toegevoegd na 2 uur:
En français on dit "J'ai les yeux bleus" (la forme "Mes yeux sont bleus" est possible et très correcte, mais pas très usitée).
Dus: Mijn antwoord is correct, maar wordt niet veel gebruikt. Meestal zegt men in het Frans: "J'ai les yeux bleus".

Toegevoegd na 2 uur:
En dat klinkt dan als: Sjee lèh sjeu bleu.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het Frans zegt men "les yeux", niet "mes yeux". Het eerste slaat op je ogen, het tweede lijkt alsof je nog ergens een paar ogen hebt "in jouw bezit".
't Is bv. je lave les mains (ik was "mijn" handen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yup =P mee eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea: het is inderdaad "correct" om te zeggen : Mes yeux sont bleus. Maar dan creëer je de indruk dat je een stel blauwe nepogen of zo hebt liggen die van jou zijn.
Als Franstaligen over hun eigen lichaamsdelen spreken, zetten ze er -in tegenstelling tot de Nederlandstaligen- nooit een bezittelijk voornaamwoord bij. (dus nooit "mijn" oftwel "mes")
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo zag ik een Franse reclame over een of ander babymiddeltje waarin de baby zei: ''Pour les joues!'' (voor MIJN wangetjes)

Andere antwoorden (3)

Mes yeux sont blue
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
blauwe ogen hebben
avoir les yeux bleus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik me niet vergis wordt hier het onbepaald lidwoord gebruikt en niet het bepaald lidwoord. Dus "des" ipv "les".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry wildelely, ik vergiste me dus... 't is inderdaad "les" en niet "des".
J'ai des yeux bleus.

Toegevoegd na 54 minuten:
Om helemaal correct te zijn (even opgezocht):

Mijn ogen zijn blauw: J'ai les yeux bleus.

(dus LES ipv DES)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verschil tussen
- yeux bleus : nadruk op "blauw"
- bleus yeux: geen echte nadruk
Amadea
12 jaar geleden
'Ik heb van die blauwe ogen', zeg je dan. 'Mijn ogen zijn blauw' is toch ánders in het Frans!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb blauwe ogen = J'ai des bleus yeux.
Mijn ogen zijn blauw = J'ai des yeux bleus. Vraag het eens aan een Franstalige ;-)