Zijn er naast Dyslexie, Slissen en Hippopotomonstrosesquippedaliofobie nog andere woorden die hun betekenis op sarcastische wijze vertegenwoordigen?

Dyslexie:
Stoornis waarbij men moeite heeft met lezen, schrijven en spellen; woordblindheid. Oftewel, een woord waar mensen met deze stoornis behoorlijk veel moeite mee hebben.

Hippopotomonstrosesquippedaliofobie:
Angst voor het horen, lezen of schrijven van lange woorden.
Mensen die aan deze stoornis lijden kunnen hun angst maar beter niet onder ogen zien.

Slissen:
Mensen met dit spraakgebrek zullen alleen maar bij het uitspreken ervan al duidelijk maken met welke letter ze moeite hebben.

Zijn er nog meer van dit soort woorden die hun betekenis op deze sarcastische wijze vertegenwoordigen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier heb je een lijstje van een aantal gekke fobiën. Ik zou zeggen: Kies er één uit. Vijfentwintig gekke fobieën
* Allodoxafobie: Angst voor opinies
* Arachibutyrofobie: Angst voor plakkerig eten, bijvoorbeeld pindakaas die aan het gehemelte blijft kleven
* Arithmofobie: Angst voor nummers
* Automysofobie: Angst dat iemand stinkt of vies is
* Ballistofobie: Angst voor granaten of voor gevonden voorwerpen
* Chromofobie: Angst voor kleuren
* Decidofobie: Angst om beslissingen te nemen
* Dishabiliofobie: Angst voor uitkleden voor iemand
* Efobie: Angst om goed nieuws horen
* Enetofobie: Angst voor het begaan van onvergeeflijke zonden
* Enosiofobie: Angst om te pinnen
* Kyphofobie: Angst om zich te bukken
* Logofobie: Angst voor woorden
* Memofobie: Angst voor herinneringen
* Onomatofobie: Angst voor het uitspreken van bepaalde woorden of namen
* Ophtalmofobie: Angst om aangestaard te worden
* Paralipofobie: Vrees dat eigen nalatigheden rampzalige gevolgen kunnen hebben voor anderen
* Potamofobie: Hevige angst voor stromend water
* Proctofobie: Angst voor achterwerken
* Ryphofobie: Angst om te poepen
* Scopofobie: Vrees om gezien te worden door anderen
* Seplofobi: Angst voor rottende dingen
* Sinistrofobie: Angst voor linkshandigheid
* Teleofobie: Angst voor vaste plannen
* Venustrafobia: Angst voor mooie vrouwen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke toevoeging op de vraag:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grappig, nu is mijn antwoord toch een reactie geworden. Niet zo erg, want er was al discussie over. Het doet mij echter toch wel mezelf afvragen hoe het zit met enige andere vragen waar ook zéér discutabele antwoorden onderstaan. Gaan er bij mods alarmbelletjes rinkelen bij het aantal minduimpjes? Ik had er nog nooit zoveel gekregen geloof ik.
Maar goed, nu is ook de website van het lijstje weg, en dat wil ik jullie allemaal niet onthouden, want het is zo'n leuke site, daar kun je op een onbewaakt ogenblik eens in gaan neuzen.
Hier is-ie weer:
http://www.allesopeenrij.nl/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ERRUG leuke vraag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had nooit zo over die woorden nagedacht,maar je hebt helemaal gelijk het is sarcastisch.
Leuke vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat en geweldig leuke voorbeelden ! Goeie vraag !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nice +1

Het beste antwoord

Palindroom: een woord dat vooruit en achteruit gelezen hetzelfde is.

Monosyllabelisch: bestaande uit één lettergreep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die zijn inderdaad wel goed:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn voorbeelden waren erg gericht in de richting van aandoeningen. Andere mensen zijn hier op verder gaan borduren, terwijl dat eigenlijk helemaal niet de bedoeling was. Jouw antwoord onderscheidt zich daardoor van de anderen.:)

Andere antwoorden (6)

Blindheid. Mensen die dit (zonder braille) willen lezen hebben er moeite mee.
itsme
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mwoah...
itsme
14 jaar geleden
Sorry, kon het niet laten. Sarcasme komt van mij.
maar het klopt wel :-)
Ik vind "onomatopee" wel enigszins in dat rijtje passen. Het is een stijlfiguur waarbij in een of meerdere woorden een geluid wordt nagedaan, zoals "waf" en "slurp". Geen spontaan geluid dat ooit zal klinken als "onomatopee".

Maar zo sarcastisch als de jouwe kan ik er voorlopig geen bedenken. (Dank trouwens, goeie vraag!)

Toegevoegd na 1 minuut:
Ja, "stotteren": Daar kan een beetje stotteraar best een tijdje zijn tong over breken.

Toegevoegd na 3 minuten:
"fonetisch" vind ik ook wel een leuke.

Toegevoegd na 5 minuten:
O, die was al genoemd zie ik!

Toegevoegd na 24 minuten:
In de lijn van "dyslexie"... "Analfabetisme" lijkt me ook niet mals voor iemand die slecht kan lezen.

Toegevoegd na 27 minuten:
Grappig dat mensen die iets minder bang zijn voor lange woorden juist aan "Sesquipedalofobie" lijden (ja, da's een krakertje).

Toegevoegd na 30 minuten:
Ha, en "lang" is ook een leuke.

Toegevoegd na 32 minuten:
En de talen! "Engels" is niet Engels, "Frans" niet Frans. Voldoet dat nog, of zit ik op een hellend vlak nu?

Anyways, ik ga toch zo slapen!

Toegevoegd na 38 minuten:
Laatste woordje van vandaag dan, wat mij betreft is "foutgespeld"!

Trusten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kan alleen maar op vergezochte komen, zoals "voornaam", terwijl naam achteraan staat, dat soort onzin. Tja, en fonetisch, maar daar kwam je zelf mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Analfabetisme, letterlijk het alfabet niet kennen, probeer dat woord dan meer eens te onthouden. Het ergste kromme vond ik een kleer dat er een boekje werd uitgegeven om mensen die analfabeet zijn te stimuleren er iets aan te doen. En ja hoor dat doe met een geschreven boekje....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een hazenlip hebt, is dat moeilijk te vertellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat is sarcastisch aan "hazenlip" ten opzichte van de beteknis ervan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het uitspreken van de p.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan is het lastig uit te spreken, maar het woord spreekt zijn betekenis niet tegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry dan heb ik het verkeerd begrepen. Ik vindt/ vond het toch vergelijkbaar met dyslexie en slissen. Open gehemelte of hazenlip, uitspreken zullen maar weinig kennen, minder dan dyslectici die geen moeite met dyslexie hebben. Ik ga nog ff prakke denken, als je vermoed dat je het aan mijn verstand kan peuteren mag dat maar hoeft niet;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tsja... Het is een beetje half-half. Slissen is een woord dat speciaal voor deze aandoening is uitgekozen, waarbij de keuze van de gebruikte letters redelijk ongelukkig is. Ditzelfde geldt voor mijn andere twee voorbeelden. Hazenlip is niet een woord dat speciaal voor deze aandoening is gekozen. Het refereert slechts naar iets waar het op lijkt. En waarbij mijn voorbeelden expliciet ongelukkige woordkeuzes hebben is dat bij hazenlip min of meer een toevallige bijkomstigheid.
Als je je lippen niet op elkaar zet kun je de letters B, N, M en P niet uitspreken.
Als er nou een speciaal woord voor deze aandoening werd bedacht, waarbij deze letters sterk de overhand namen, dan paste het perfect in het rijtje thuis. Ook nu is het nog wel een leuke toevoeging hoor:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor je uitleg het gaat een beetje dagen:-) *is slissen nu een onomatopee?*
Spraakgebrek word algauw "splaakgeblek"

Toegevoegd na 2 minuten:
en als je moeite hebt met de sp zelfs"paakgeblek"