Tips om een Duits-Nederlands woordenboek te gebruiken?

Hee, ik heb binnenkort in de PWW een proefwerk over Duits en dat zijn teksten met vragen, je mag daar een woordenboek (D-Nl) bij gebruiken.
Hebben jullie tips om zo'n woordenboek snel en gemakkelijk te gebruiken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
2.4K

Antwoorden (5)

Zorg dat je het alfabet goed kent. Das de enige regel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je het Duitse alfabet goed kent, dan gaat het het opzoeken in een woordenboek best snel. Dus als je het alfabet nog niet goed beheerst, beveel ik aan dat goed te bekijken. Zodat je weet dat Scha voor Schl komt, bijvoorbeeld.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het duitse alfabet is hetzelfde als t nederlandsche...
Amadea
11 jaar geleden
Niet helemaal. Denk bijvoorbeeld aan de Umlaut, waardoor je ü naast u hebt, ä naast a, en ö naast o!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dan moet je dus weten of ü voor of u komt, in je voorbeeld gaat het over a voor l :) Verder wel een goed antwoord hoor, maar het alfabet uit je hoofd leren levert niet veel op. Oefenen (je woordenboek leren kennen) is veel belangrijker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan moet je DAT in je antwoord zetten Amadea want nu weet de vraagsteller nog steeds niet waar de ä en de ü in dat Duitse alfabet staat..... je hebt het alleen over scha en schl....
Amadea
11 jaar geleden
Het was alleen maar een voorbeeld, zoals ik er ook bij schreef.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neenee, jij komt heel gewichtig vertellen dat er een Duits alfabet bestaat en het enige voorbeeld wat jij daarvan geeft is scha en schl. Hoe zit het nu met dat Duitse alfabet want dat wil ik dan wel weten: bestaan er wel woorden die je precies hetzelfde schrijft met en zonder umlaut? Nee natuurlijk niet dus er IS geen Duits alfabet anders dan het Nederlandse!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook dat: waar staat die in het alfabet? Als B, als s of als ss?
Veel oefenen.
Maak braaf al je huiswerkopgaven, doe dat serieus, en gebruik het woordenboek in plaats van google.
Oefening baart kunst, als je je woordenboek zeer regelmatig gebruikt kun je het bijna blindelings op de goede bladzijde openslaan, dat scheelt heel veel bladertijd.
Veel oefenen dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zet aan de zijkant van je boek het alfabet uit, dus je zet horizontale streepjes op ALLE bladzijden met de letter A (pak die bladzijden samen beet en zet een streep met een fineliner oid) en zet er de letter A naast.

Dan pak je alle bladzijden met de b, streepje erop en een B ernaast (op de pagina's waar dus geen streep staat).

Zo kun je veel sneller zoeken want als je een woord zoekt wat begint met ZA weet je dat je aan het begin van het streepje Z moet zijn en een woord wat begint met Az zoek je aan het eind van het streepje A.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit lijkt mij een overbodige actie.
De meeste woordenboeken hebben deze mogelijkheid al ingebouwd. Tijdens het snelbladeren zie je het alfabet rechtsboven of aan de rechterzijkant van boven naar beneden voorbij komen. Heb net nog gekeken bij Wolters en Prisma.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nu zie je het VOOR je het boek opent. Het werkt echt veel sneller hoor, dat heb ik ook gedaan op het VO (toen we nog geen internet hadden). Je opent het boek meteen een paar pagina's rond de goede pagina.
http://wp.digischool.nl/duits/oefenen/woordenschat/online-woordenboeken/

Hier vind je een complete tutorial hoe je het woordenboek het best gebruikt . Een complete uitleg met stap voor stap instructies en tips.

Toegevoegd na 2 minuten:
Even doorscrollen naar beneden en dan klikken, het wijst zich vanzelf.
amc