Wanneer gebruik je voetnoten?

Voor mijn PO geschiedenis moet ik voetnoten gaan gebruiken, ik weet hoe ik ze moet invoegen maar wanneer gebruik je deze precies? Sowieso bij citaten. Maar wanneer verder?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.3K

Antwoorden (3)

Als je je bron wilt toelichten. Als je wilt verwijzen naar een andere schrijver. Als je een woord wilt verklaren.
12 jaar geleden
Als je aan je hoofdverhaal een toelichting wil toevoegen die niet echt deel uitmaakt van dat hoofdverhaal. Je kunt er dus een zijstap(je) in nemen, zonder dat het oorspronkelijke verhaal onderbroken wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij informatie die je weet omdat je het opgezocht.

Bijvoorbeeld bij: "In het jaar 439 gebeurde dit en dit", hoort wel een voetnoot
Maar bij:
"In 2008 kwam er een wereldwijde financiële crisis." Hoeft het niet, omdat dit algemeen bekend is

Vooral bij cijfertjes en/of vergaande informatie (uitleg moeilijke processen) zijn voetnoten belangrijk.