Waarom zeggen we "In het hol van de leeuw"?

Leeuwen leven toch niet in holen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
6.9K
ItisILeClerc
12 jaar geleden
elke leeuw heeft een hol
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en gebruikt m dagelijks
ItisILeClerc
12 jaar geleden
anders krijgt ie verstopping

Het beste antwoord

De oorsprong van de uitdrukking is fabelachtig. In veel fabels van Aesopus speelt de leeuw een belangrijke rol. Bijvoorbeeld "De oude Leeuw en de Vos":
De leeuw was oud en ziek en liet bekendmaken dat hij spoedig zou sterven. Daarom nodigde hij alle dieren uit om van hem afscheid te nemen. De slimme vos zag veel dieren binnengaan in het hol van de leeuw, maar niemand naar buiten komen.
Of "Het Hert en de Leeuw":
Het hert schrok van een jager en vluchtte, maar rende argeloos het hol van een leeuw binnen. Die verscheurde het hert, dat alleen nog bedenken kon dat het van de ene val in de andere was terechtgekomen. Het had beter moeten opletten.

In het Nabije Oosten, het Midden-Oosten en in Noord-Afrika kon men nog eeuwen lang leeuwen aantreffen. In 1920 stierf de laatste Berberleeuw, in 1930 de laatste Perzische leeuw. Een confrontatie met de leeuw was dus geen buitengewone ervaring voor de bewoners van de Balkan, noch voor die van Klein-Azië en ook niet voor die van het land van Eufraat en Tigris. Uit de oude dierenverhalen valt op te maken dat de leeuw een imposant beest was. Oeroude inscripties en grottekeningen en -schilderingen getuigen van de angst, het ontzag maar ook van de bewondering die de wereldbewoners van die dagen voor het fenomeen leeuw hadden.

Die Berber- en Perzische leeuwen leefden dus wel degelijk in een hol.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het idee dat dit de oorsprong van de uitdrukking kan zijn. Dank je wel.

Andere antwoorden (4)

Ik kan me die gedachte wel voorstellen, maar toch is leeuwenhol een gewoon woord. Google geeft ruim 3000 hits.

Misschien zijn we geneigd om bij het woord hol, snel te denken aan een of andere ondergrondse verblijfplaats of behoorlijk afgeschermde ruimte. Maar de betekenis is veel ruimer: een hol is niets meer of minder dan een verblijfplaats voor dieren die in het wild leven.

Leeuwen kunnen dus een plekje zoeken tussen b.v. hoog gras, andere dichte begroeiing, of een spleet tussen rotsen. Niet optimaal beschut maar wel degelijk een hol.

Op google kun je zien dat café's en restaurants ook wel eens "het Leeuwenhol" heten, en dat dit ding hieronder een leeuwenhol genoemd wordt. Als leeuwenhol echt nergens op zou slaan, dan had de fabrikant van speelltoestellen het vast niet zo hebben genoemd ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je had ook holenleeuwen die leefden wel in een hol

De Euraziatische holenleeuw (Panthera spelaea) is een uitgestorven verwant van de leeuw die zo'n 300 cm lang was. Hij was iets kleiner dan de nauw verwante Amerikaanse holenleeuw (Panthera atrox). Hij leefde in Europa en Noord-Azië tijdens het Pleistoceen. Deze soort was een krachtig roofdier en voedde zich met onder andere paardachtigen, herten en wellicht ook aas. Net als de huidige leeuw doodde deze kat zijn prooidieren door ze te verstikken of door een beet in de hals met de korte hoektanden. De soort kwam in Europa vooral in de iets warmere perioden van glacialen voor. Tijdens het Weichselien was dat vooral tussen 40-50 Ka (bij een gemiddelde jaartemperatuur van 6° lager dan thans) en 15-20 Ka (bij een gemiddelde jaartemperatuur van 8° lager dan thans)[1] Hij stierf aan het eind van het Pleistoceen, ongeveer 10.000 jaar geleden, uit[bron?].

Uit grottekeningen blijkt dat deze soort manenloos was.[1]
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een metafoor dat wil zeggen dat je je in de/een gevarenzone begeeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is op zich wel een metafoor, maar in dit geval meer een "uitdrukking" of "gezegde".
Bovendien snapt de vraagsteller volgens mij heus wel wat de uitdrukking betekent, maar gaat het meer om de herkomst ervan :P
In onderstaande bron wordt voor de betekenis Hol gegeven:
1. Holte, gat, kuil.
2. Hol, grot.
3. Hol, verblijf of schuilplaats van dieren.
En dan is nummer 3 de verklaring voor hol van de leeuw.