Goed gezelschap maakt korte mijlen.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Gezelligheid kent geen tijd.
bamibal
12 jaar geleden
Het dialectenwoordenboek kent 9 spreekwoorden met `gezellig`

1) Kinrooi: 't Laeve waas veur veul minse neet zoeë gezellig es de bure get mieë gelök haje! (=Het leven was voor veel mensen niet zo gezellig moesten de buren wat meer geluk hebben!)
2) Tilburgs: agge moar leut het (=als het maar gezellig is)
3) Volendams: bedakke dag (=gezellige Volendammer dag)
4) Westerkwartiers: hoe meer ziel'n hoe meer vreugd (=kom er maar gezellig bij)
5) Achterhoeks: noa een oavund brekken en zoepen ,kuj mooi op de proeme kroepen (=na een gezellige avond lekker vrijen)
6) Eibergs: Vretten, zoep'n en op de proeme kroepen (=gezellig uitgaan)
7) winterswijks: Vretten, zoep'n en op de proeme kroepen (=gezellig uitgaan)
8) Roois (Sint-Oedenrode): We hebben goed gebuurt (=We hebben gezellig met elkaar gepraat)
9) Westfries: weer't vrolek is deer is pils. (=waar het gezellig is daar is bier.)

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.woorden.org/spreekwoord.php?woord=gezellig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
No. 7 betekent toch heel iets anders dan gezellig uitgaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik associeer het ook met iets anders dan gezellig uitgaan, maar ach, degenen die het doen, vinden het vast erg gezellig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo kom je er ook achter, wat in de achterhoek voor gezellig uitgaan door gaat.
Wat goa'j venavend dône? Ikke? Ik kroepe gezellig op de proeme!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat soort uitdrukkingen worden niet eens algemeen gebruikt, maar alleen om even een stoere opmerking te maken. Vervolgens worden dergelijke uitdrukkingen dan in lijstjes opgenomen en denken alle niet-oosterlingen gelijk dat men in deze omgeving altijd zo praat. Maar goed...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarbij wordt dan ook nog over het hoofd gezien, dat de proeme in kwestie ook nog een flinke stem in het kapittel heeft!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wist niet dat die dingen ook konden praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ooit een dame gekend die pretendeerde dsat ze er het Wilhelmus op kon fluiten!
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het nergens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oost west thuis best.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe later op de avond, hoe schoner het volk= Juist late gasten zijn vaak het meest welkom
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoe meer zielen hoe meer vreugd.