Hoe noem je in grammatica de overeenkomst en verschil bij het gebruik van VER en GE in bijv VERhoor en GEhoor?

Of bijv VERwonderen en BEwonderen?Wie kan me hier meer over vertellen?Is dit bijvoorbeeld ook zo in de engelse taal?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
3.1K

Het beste antwoord

Het zijn woorden met prefixen. In het Nederlands komen die veel voor. De meeste prefixen zijn preposities: in-, op-, af-. Als je het prefix weglaat herken je het basiswoord.
Sommige prefixen hebben zelf geen betekenis en kunnen nooit zelfstandig staan. De werkwoorden met deze prefixen zijn daarom altijd niet-scheidbaar.
ont-: ontsnappen, ontdekken, ontwijken
be-: begrijpen, bestaan, bevatten
her-: herkennen, herhalen, hernemen
er-: erkennen
ver-: vergeten, verwijderen, verstaan
ge-: gebeuren, geloven, gebruiken

De overeenkomst tussen ver- en ge- is dus dat het beide betekenisloze prefixen zijn. Maar in combinatie met het woord dat eraan geplakt wordt geven ze een andere betekenis daaraan.

In het Engels kent men ook prefixen, maar geen betekenisloze. Dus geen ver- en ge-. Maar wel bijvoorbeeld pre-, sub-, un-, non-, ex-. In het Engels zijn aparte woorden voor gehoor en verhoor: hearing en interrogation.
Amadea
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

volgens mij is daar geen naam voor
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verhoor en gehoor zijn geen synoniemen of homoniemen en hebben geen enkele relatie qua betekenis oid. Er is alleen een ander voorvoegsel. Daarom is er ook geen naam voor.

Toegevoegd na 55 seconden:
Hoogstens zijn het rijmwoorden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi
Ik denk dat ik je vraag begrijp maar het kan ook dat de mensen die voor mij een antwoord gaven het goed hebben en dat ik het fout begrepen heb.

Ver, ge & be zijn voorvoegsels
Ik heb hieronder een uitleg van Wikipedia gezet

Voorvoegsel
Sommige werkwoorden beginnen met een voorvoegsel of prefix. De belangrijkste voorvoegsels zijn ver-, be-, onder-, ont-, ge- en her-.

Er is in dit geval geen sprake van een samengesteld werkwoord, zoals in de paragraaf hierboven. De voorvoegsels zijn anders dan bij samengestelde werkwoorden niet beklemtoond. Er zijn twee redenen waarom het nodig is een onbeklemtoond voorvoegsel te herkennen:

De verbuiging van een werkwoord met voorvoegsel gaat (meestal) op dezelfde manier als die van het werkwoord zonder voorvoegsel. Bijvoorbeeld, de verleden tijd van vriezen is vroor, en de verleden tijd van bevriezen is dus bevroor.
Heeft een werkwoord een voorvoegsel, dan vervalt het voorvoegsel ge- van het verleden deelwoord. Het verleden deelwoord van bevriezen is dus niet gebevroren maar bevroren.
Een voorbeeld van een werkwoord waarbij het vaak misgaat is verbaliseren, waarvan het eerste deel niet het voorvoegsel ver- is. Het verleden deelwoord is daarom geverbaliseerd.

Ik heb geen idee hoe dat in het Engels werkt omdat ik altijd ontzettend slecht in Engels ben op school maar volgens mij bestaat dit niet in het Engels en wordt er een hulpwerkwoord gebruikt om de tijd van dit werkwoord uit te drukken
Bronnen: