Is aan overblijfselen nog te zien hoe mensen taal gesproken hebben?

Ik heb geen verstand van de skeletbouw of de volledige structuur van ons lichaam, maar ik ben benieuwd of we daaraan nog enigszins terug kunnen zien hoe mensen een bepaalde taal waarschijnlijk vroeger gesproken hebben.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

ER is wel een bepaalde bouw van kaak en zo nodig om te kunnen spreken. Ik heb wel eens gelezen dat daar wel onderzoek naar is gedaan, of Neanderthalers bv konder spreken. Ik ga nu even googelen
De technische uitleg besparen we u, maar het komt erop neer dat onze voorvaderen geen 'quantale klinkerklanken' konden produceren. Die klanken zijn fundamenteel voor de manier waarop we vandaag spreken. Door de bewegingen na te bootsen die het strottenhoofd van een Neanderthaler zou maken, konden de onderzoekers een 'e'-klank produceren. Het verschil met een moderne 'e' is het gebrek van die quantale klinkerklank, waarmee we vandaag het onderscheid kunnen maken tussen als 'beat' en 'bit'. Het ontbreken van die klinkerklanken zou het voor Neanderthalers onmogelijk gemaakt hebben een complexe taal te ontwikkelen zoals we die vandaag kennen. Al is niet iedereen daar het mee eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is de grote minnaar weer aan het werk geweest?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord, interessant om te weten dat onze voorouders zulke klanken niet konden maken. Ik dacht een hele tijd geleden zoiets ook in een documentaire gehoord te hebben... Dat Homo Sapiens wel taal op zo'n manier begonnen te ontwikkelen en de Neanderthalers niet.

Andere antwoorden (1)

Aan de hand van koolstofdatering en de vindplaats kan men een indicatie krijgen van de bewoners van die tijd
en de bijbehorende taal die men sprak.