N uitspreken op het laatste of niet?

De slot n uitspreken of niet?
Lijk je slimmer of stommer als je de n uitspreekt, overdreven de n uitspreken leidt tot hilariteit.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
6.7K

Antwoorden (11)

Gewoon n uitspreken dat klinkt toch wat netter(slimmer)
12 jaar geleden
Nou, geen n denk ik niemand let er op wat jij het fijnst vindt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het een beetje bijdehand overkomen.
Het staat nogal stom als je bij elk woord die N zo benadrukt.
Ik vind het dus dommer overkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Friez'n, Grunningers en Drent'n doen het al eeuwen! Fijn dat je hen zo genadeloos dom vindt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Excuus: Twen'n horen hier natuurlijk ook bij...
Het ligt er maar net aan in welke streek je woont. Een groot deel van de Nederlanders spreekt de N niet uit, een ander deel juist wel weer. Of je dat slim of dom vindt klinken, hangt helemaal van je eigen achtergrond af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zit een verschil tussen schrijftaal en spreektaal. In onze taal wordt er zeer zelden bij alle woorden eindigend op een n de n ook daadwerkelijk uitgesproken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je hem niet schríjft, lijk je absoluut vele malen stommer, maar als je hem niet úitspreekt ; tja, dat hangt ster af van waar je woont en welk accent ze daar speken.

Hier in Twente bijvoorbeeld spreken ze de N vaak juist wel uit, alleen slikken ze de e ervoor vaak in. (werk'n, loop'n, zitt'n, mak'n) . Om nou te zeggen dat dat heel intelligent klinkt....mwah, niet per definitie, maar het hoort wel bij het dialect.

Over het algemeen is het (voor)oordeel dat mensen wat intelligenter / slimmer / ontwikkelder klinken naarmate ze minder dialect spreken en meer proberen ABN te spreken. Een kunstmatig radio- en teeveetaaltje dat eigenlijk nergens echt gesproken wordt, en ook al jaren niet meer zo strak en overdreven gearticuleerd wordt als vroeger. Maar ook in ABN spreek je de N aan het eind van een woord niet altijd uit, zonder dat het 'slordig' taalgebruik wordt.

Dus als het bij je dialect hoort en je spreekt de N aan het eind uit ; prima. Hoort het niet bij je dialect en spreek je hem niet uit, ook prima. Zolang je maar niet probeert letters uit te spreken waar ze eigenlijk niet horen en je ze niet weglaat waar ze wel horen, anders ga je heel kunstmatig klinken, en dat is inderdaad nog wel eens lachwekkend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooie reactie +
Als spreektaal moet je daar helemaal niet opletten vind ik. Sommige mensen vervloeken bijvoorbeeld de tussen N, maar je moet er gewoon de logica in zien. Het enige nadeel van de spreektaal is dat we het ook zo gaan opschrijven. Neem nu perenboom. Als spreektaal klinkt pereboom lekkerder, maar er moet wel een n tussen als je het gaat schrijven. Het ligt soms ook een beetje aan de streek waar je woont. Wie zegt nu goedemorgen met een N op het eind? In het noorden wel het zuiden minder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De "n" aan het einde van een werkwoord (bijv. "spreken" of "lopen") uitspreken wordt in het algemeen in het Nederlands als hypercorrect en onjuist gezien.
Als je het doet als gevolg van je geboortestreek/dialect kun je er genuanceerder over denken, omdat dialect andere uitspraaknormen heeft, die niet dezelfde zijn als voor Nederlands.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat je het hebt over de slot N bij werkwoorden. Bij zelfstandige naamwoorden spreek je ze doorgaans wel uit.
Als er een klemtoonloze of stomme "e" (sjwa) aan voorafgaat, zoals in lopen, komen enz, spreek je deze niet nadrukkelijk uit. Dat wordt ervaren als overdreven.
Dit geldt ook voor stoffelijke bijvoeglijke naamwoorden (de Gouden eeuw, een aarden pot enz)
Als die er niet aan voorafgaat, zoals in gaan en doen, dan spreek je hem wel uit. Je zegt niet: wij gaa, en jullie doe.
Hierboven staat al dat in sommige dialecten da N juist benadrukt wordt en de "e" juist wordt weggelaten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf woon ik in de Randstad en dan nog wel vlak bij Haarlem, de stad die bekend staat om het zuiverste Nederlands. Hier wordt wel vaak de 'n' uitgesproken, maar ook niet altijd. Het ligt aan de zin en waar de 'n' eindigt.
Midden in de zin bijv. ' kun je even beneden komen', wordt uitgesproken als ' kun je even benede komen'. De 'n' van beneden valt dan niet op als hij niet uitgesproken wordt. Er wordt wel altijd een 'n' uitgesproken als het werkwoord aan het eind van de zin staat, anders klinkt het voor ons
'Amsterdams' en dat wordt als 'plat' gezien. 'Je ken de kolere kraige', op zo'n manier is dan ook onacceptabel in regio Haarlem. Er zijn maar weinig mensen die de 'n' op het eind ook daadwerkelijk duidelijk uitspreken, zelfs de politici betrap ik er altijd op. Sterker nog, wanneer er bij hoge uitzondering iemand op tv duidelijk de 'n' uitspreekt valt het ineens op. Ik vind het mooi omdat het articulerend
klinkt en ik van duidelijk spreken houd. Als het op een normale, niet overdreven manier gebeurt, kan de Nederlandse taal zelfs mooi klinken, maar ik houd van mijn taal en anderen zullen dit nooit mooi vinden omdat wij nu eenmaal geen soepele klank in onze taal hebben, vanwege de harde 'g' en rollende 'r'. :)
amc
12 jaar geleden
Als je de n niet meer uitspreekt spreek je alsof je nog kind bent. Het is eigenlijk onze eigen schuld ,want we doen het zelf. Kom maar stappe lieverd. Zo spreken we tegen ons kind met verkleinwoordjes Wil je een goed voorbeeld dan moet je naar max bewegen kijken."Lope, hande, voete naar achtere stappe. meestal spreek je namelijk n niet duidelijk uit . meestal hoor je hem bijna niet maar je spreekt hem wel uit. Als een nieuwlezer voorleest dan spreekt hij de n niet uit .Dan leest hij niet wat er staat. Het zijn spreekfouten.
een jaar geleden