Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe spreek je het woord 'steradiaal' uit?

Het woord steradiaal is een samenvoeging van het Griekse woord "stereos" (vast) en het Latijnse woord "radius" (straal).

Maar zeg je nu ster-adiaal of ste-radiaal of nog iets anders.

Ik zou overigens liever sterradiaal schrijven en spreken. Waarom zou dat niet gedaan zijn?

Toegevoegd na 5 minuten:
En als het ste-radiaal is, zeg je dan sté of ste met een accent grave (kan ik niet vinden op toetsenbord)?

7 jaar geleden
in: Taal
1.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Alsof je strereo gaat zeggen dus sti-radiaal https://nl.forvo.com/word/steradiaal/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Links naast de 1 (~) is de è
erotisi
7 jaar geleden
Ok. dus sté radiaal.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, je zegt toch ook geen sté reo maar meer iets als sti reo.
amc
7 jaar geleden
https://nl.forvo.com/word/steradiaal/#nl
amc
7 jaar geleden
even aanvulling op bovenstaande reactie; klik op het blauwe driehoekje voor de naam en luister hoe het uitgesproken wordt.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De klemtoom ligt op de "aa" van "diaal". Net als bij "diagonaal" dus.

Toegevoegd na 11 minuten:
"Sterradiaal" zou als spelling correct zijn geweest als het woord een samenstelling was van "ster" en "radiaal". Maar de "ste" van "steradiaal" is niet afgeleid van het bekende hemellichaam (het is "ste", niet "ster").

Uitspraak van "ste" als de "ste" van stereo. Of de "ee" van "beer". Zeg maar: de "i"-klank van de "e" die je altijd krijgt als een "ee" voor een "r" staat: meer, zeer.
(Lees meer...)
Computoon
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
de vraag was eigenlijk meer of je nu zegt ster - of ste-. OF komt dat op hetzelfde neer als je antwoord?
Computoon
7 jaar geleden
Vraagsteller had impliciet meer vragen. Uitspraak heb ik toegevoegd.
erotisi
7 jaar geleden
Het leuke of misschien juist verwarrende is, dat zowel ste als ster afgeleid zijn van stereos. Stereos betekent 'vast' en omdat de sterren vast zaten aan het firmament werden zij ster genoemd. Leuk he ;-) Je laastse zin volg ik niet zo? 'de "i"-klank van de "e" die je altijd krijgt als een "ee" voor een "r" staat: meer, zeer.'
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@erotisi beek
beer Beer heeft een i klank?
bir beer lijken meer of elkaar dan beek beer
Computoon
7 jaar geleden
Etymologie van "ster": "ster1* [hemellichaam] {sterre, sterne 1201-1250} middelnederduits sterne, oudsaksisch sterro, oudhoogduits sterro, sterno, stern, oudfries stera, oudengels steorra, oudnoors stjarna, gotisch stairno; buiten het germ. latijn stella, grieks astèr, astron, bretons sterenn, welsh seren, hettitisch šittar, oudindisch star-." Andere etymologie derhalve. Mijn opmerking over de uitspraak: Als je een "e-klank" hebt voor een "r" dan is dat nooit een "heldere e" maar meer een (lange) "i" (van "vis")-klank. Vergelijk de 'e' van 'zegel' met de "e' van 'meren'. Qua opbouw zijn de woorden gelijk (beide twee lettergrepen), in beide zit een "e" in de eerste lettergreep, in beide ligt ook de klemtoon op de eerste lettergreep maar de uitspraak van de "e" is niet gelijk. Dat komt door de invloed van de "r". Bij de "o" hoor je iets soortgelijks: de "o" van "kolen" klinkt anders dan die van "boren". 

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding