Of hele spreekwoorden worden bedacht, weet ik eigenlijk niet. Maar ik weet wel dat bijvoorbeeld Simon Carmiggelt, Koot en De Bie, Maarten Toonder, en meer van dat soort ikonen en taalvirtuozen zo hun eigen bijdrage hebben geleverd aan de nederlandse taal. En ik kan me voorstellen dat een aantal van hun uitspraken over een generatie of twee aangehaald worden als spreekwoorden.

Hele leuke vraag trouwens! Mijn complimenten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

geen idee, goede vraag
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat spreekwoorden zich in de loop der jaren vormen. Zou me niets verbazen als dit dus wel het geval is. Voorbeelden zou ik je niet kunnen noemen en zeker weten doe ik het ook niet. :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zo stoned als een garnaal komt bij Koten en de Bie vandaan. Dus soms zijn er wel uitspraken die zo goed blijven hangen dat ze inweze een gezegde worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
'Elk nadeel heeft zijn voordeel' of 'Wat goed is komt snel'. Moderne spreekwoorden die aantonen dat er nog steeds nieuwe spreekwoorden bij komen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Spreekwoorden onstaan als men niet rechtstreeks iets wil zeggen maar als dat gebeurd moet het grootste gros van de Nederlanders het wel blijven gebruiken. Het zou dus best kunnen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
aanvulling:

http://www.nieuwenederlandsespreekwoorden.nl/spreekwoorden/pages/spreekwoorden.html
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
met name politici zijn hier erg goed in!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Uiteraard. Er worden ook nog steeds nieuwe woorden "verzonnen", dus spreekwoorden lijkt mij toch ook.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Spreekwoorden worden niet bedacht, maar ontstaan. Iets wordt een spreekwoord als het op een gegeven moment een vaststaande uitspraak is geworden en in toegevoegd wordt aan de al bestaande lijst met spreekwoorden.