Is het gebruik van ofzo en enzo fatsoenlijk Nederlands?

Of zouden deze woorden beter vermeden worden. Ik gebruik ofzo nog wel eens en de spellingcorrectie herkent dit woord niet.

Toegevoegd na 1 uur:
Vraag geldt zowel voor spelling als voor spreektaal.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
6.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is geen fatsoenlijk nederlands, tenminste, ik zou het in een sollicitatiegesprek bijvoorbeeld niet gebruiken. Het is ook niet echt onfatsoenlijk vind ik, maar sommige dingen klinken nu eenmaal netter of beter. Ik gebruik dan meestal "Of zoiets dergelijks" en bij "enzo" maak ik er meetal van "en nog meer van dat soort dingen" of "etcetera, etcetera" klinkt meestal ook nog wel netjes.

Het beste antwoord

Het zijn beide afkortingen. ofzo van Of ZOiets en enzo enzovoorts.
"De schade is veroorzaakt door een bromfiets (of zo)iets"
"Hij is altijd vervelend en lastig enzo(voorts)"

Voor een forum als dit prima toepasbaar maar in officiele documenten of schrijven niet fatsoenlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
of zo(iets). Scherp. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haakjes bunne meestral skerp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LOL

Andere antwoorden (5)

Omdat het 2 woorden zijn. Of zo.
En zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit klopt in ieder geval niet, want enzo is een afkorting van enzovoort. En het is niet "en zo voort".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Enzo. is geen afkorting van enzovoort. 'En zo' daarentegen wél. Martine heeft gelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je daar een bron voor Kruidenvrouwtje?
Ik namelijk wel voor mijn bewering:
http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/zometeen-zo-meteen
Even helemaal lezen, "enzo" staat in het witte boekje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Enzovoort wordt afgekort door enz. Of etc van etcetera.
Enzo en ofzo bestaan niet, het zijn toch echt 2 woorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus wat er in het witte boekje staat is fout volgens jou?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Martine, enz gebruik je alleen als afkorting op schrift.
In de spreektaal gaan je niet "ens" (fon) zeggen als je enzovoorts bedoelt. Dus je gebruikt "enzo" j0ve heeft het bij het rechte eind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@j0ve: ofzo en enzo staan niet in het groene (=officiële spelling) maar in het witte boekje. Ik weet niet of het verschil je bekend is, maar in de officiële spelling bestaan ofzo en enzo niet. Jouw bron is soort van onofficieel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@j0ve: ofzo en enzo staan niet in het groene (=officiële spelling) maar in het witte boekje. Ik weet niet of het verschil je bekend is, maar in de officiële spelling bestaan ofzo en enzo niet. Jouw bron is soort van onofficieel. @T74: dat je niet enz zegt snap ik ook wel.
Verder verwijs ik naar de info over het witte en groene boekje.
De groene is officieel. Er is ook een gaags woorduhboek, wat daarin staat is ook gern officiele spellibg. Daarvoor moet je toch echt in t groene boekje zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, over spelling gesproken. Excuses voor mijn fouten. Dikke vingers en een iphone gaan niet goed samen. Ik bedoelde een haags woordenboek...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om even op de reactie in te haken, j0ve stelt ook nergens dat het de officiele spelling moet zijn, maar geeft aan dat Enzo en ofzo verbasteringen cq
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Martine74 en @Fiederieke hebben gelijk. Het Groene Boekje geeft de officiële spelling van de Nederlandse taal. En mijn bron, @j0ve, is de Van Dale, Groot woordenboek der Nederlandse taal. Het Witte Boekje wordt door sommigen weliswaar gehanteerd, maar bezigt niet de officiële spelling. 'En zo' en 'of zo' zijn juist. 'Enzo' en 'ofzo' zijn fout volgens de officiële regels, dus logisch dat de spellingscorrectie dit fout aanrekent (al heeft die het ook niet altijd bij het juiste eind).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drukte weer te snel. Even overnieuw dan: Om even op de reactie in te haken, j0ve stelt ook nergens dat het de officiele spelling moet zijn, maar geeft aan dat Enzo een verbastering cq afkorting is, afkomstig van het woord enzovoorts. Hij refereerde aan het witte boekje omdat hij wil aangeven dat het wel een afkorting er van is. (als reactie op Kruidenvrouwtje)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Taal blijft grappig, toch maar even opgezocht wat dat witte boekje nou weer was. http://nl.wikipedia.org/wiki/Witte_Boekje en dan zie je maar weer hoe gevoelig taal ligt. Witte boekje heeft dus wel iets meer impact op de taal dan het Haags woordenboek, maar het is natuurlijk wel een regelrechte ramp dat media zich daar aan conformeren. Zo hou je altijd discussie lijkt me.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De witte paard staat ook in geen enkele kleur boekje maar is wel Nederlands.
Taal is een bijzonder grappig iets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is het nog altijd "Het witte paard", maar ik snap je punt Moolkeesje. Doe de groeten aan je kleindochter!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@T74, als iemand met een dergelijke vraag op de proppen komt, lijkt het mij niet meer dan logisch om bij het beantwoorden ervan uit te gaan van het feit dat hij een officiëel goedgekeurde spelling wil. Volgens de onofficiële spelling is 'enzo' inderdaad een afkorting van 'enzovoorts', maar daar houdt het dan meteen ook op. Offciëel is het geen woord volgens de spellingsregels van de Nederlandse Taalunie. Het Witte Boekje is samengesteld door mensen die het niet eens zijn met de officiële spelling, niets meer en niets minder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Moolkeesje, in woordenlijsten staan doorgaans ook geen woordgroepen zoals jij er eentje noemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Fiederieke, niet om eigenwijs te doen hoor, maar wat wil je anders met het woord "enzo" uitdrukken?

Op schrift kan je prima enz. zetten, maar enzo is overgenomen uit de spreektaal. Als je spreekt en je wilt enzovoorts zeggen, dan zeg je niet "enz" maar "enzo" M.i. geef je er mee aan dat je soortgelijke goederen, situaties er op toe kan passen. De gelijke toepasselijkheid van woorden voortzetten. Enzovoorts of En zo meer dus. Net zoals ofzo. Een bruine fiets ofzo(iets). Voor de duidelijkheid, ik ben het er mee eens dat het geen officieel NL woord is, laat staan een officiele afkorting. Het gaat mij om wat er mee bedoelt wordt en waar de bron ligt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@T74, je mist het punt van de discussie. Het gaat in deze discussie nl. niet om spreektaal, maar om geschreven taal. Dat blijkt uit de vraag, waarin de spellingscontrole ter sprake komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Kruidenvrouwtje. Zo viel het me op, of het in spreektaal gebruikt mag worden, of lelijk klinkt mag ook beantwoordt worden. Staat niet duidelijk in de vraag vermeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O, oké. In de spreektaal kan het natuurlijk wél zo gebruikt worden en hoor je toch niet of er 'enzo' of 'en zo' wordt gezegd :)) Maar echt netjes en verzorgd klinkt het niet; dat ben ik met velen eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Kruidenvrouwtje, hoezo mis ik hem? En waar haal je vandaan dat het om geschreven taal gaat? De vraagsteller zegt toch duidelijk: Ik gebruik hem nog wel eens. Dat hij daarna over spellingscontrole begint en dat dit dus moet betekenen dat het om schrijftaal gaat is een eigen invulling. Of het fatsoenlijk Nederlands is, is de hoofdmoot adhv zijn vraag. Nederlands is schrijven en spreken. En daarnaast, waar jij nu op doelt zijn reacties op beweringen, refererend op jouw bewering dat het geen afkortingen zijn. Dat is het punt van de discussie in deze waar ik op inhaakte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Booring! Unsubscribe! :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fout, het is: boring! ::))
T74, omdat hij erover begon dat de spellingschecker het niet herkende, ging ik uit van geschreven taal. In gesproken taal kan het worden gebruikt, in geschreven taal niet. Zo simpel is het. (Enzo en ofzo aan elkaar, wel te verstaan, pffffff)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al met al, doet het me deugd,dat er nog zoveel GV
ers zijn,die iets met taal hebben!
Een echte verademing na al die figuren die stellen, dat hun naar huis gaan met me fiets, of met me moeder der vriend,
@Kruidendametje, het gaat er in deze woordenwisseling niet om spreek, noch om schrijftaal; het gaat er om of het Nederlands is.
Schrijf of spreektaal, je kunt beide verkrachten,dus dat maat geen reet (excusez le mot) uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat was aanvankelijk niet duidelijk, Moolkees.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@moolkeesje:
De maat van een reet maakt wel degelijk iets uit! ;-) Maar wat ik ermee wil zeggen: Mooi eindbetoog en ik denk dat mr. Tomaat wel zijn conclusies kan trekken.
Mijns inziens: volgend onderwerp maar weer! :-p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je graag. (Ik probeer me altijd bescheiden en onopvallend op te stellen).
Die dubbele o van booring geeft aan hoe booooring hij het wel niet vindt.
Van mij mag het best wel (goed nederlands?) nog even doorgaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er liepen een paar discussies door elkaar heen, Moolkeesje. De ene ging over de vraag en de andere over het al dan niet aan elkaar schrijven van en zo. Er ontstond wat verwarring zo.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
'dikke vingers + iPhone' wordt de nieuwe ''dyslectisch'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LOL @ItisILeClerck. :-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
STOP! Volgende vraag :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Djiezus, ik dacht dat ik een taalpurist was ofzo.
Als je het ofzo aan het eind van een zin gebruikt is het frusterend. (Het was een auto ofzo). Gebruik je het anders dan gaat het wel, al ben ik er geen voorstander van enzo. 0-;
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Persoonlijk vind ik het een verarming van de taal, en nee. Het is nog geen ABN. Het komt natuurlijk voort uit het afkorten van:

enzovoorts
Of zoiets dergelijks
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor mij ziet het er meer uit als een gebrek aan het al dan niet fatsoenlijk Nederlands.
Een kennis van mij heeft daar een variant op, ze eindigt vaak haar zin met: en al die dingen.
Ooit heb ik haar gevraagd welke dingen dat dan wel waren , maar dat leverde me alleen een kwade blik op.
Slechts als of en en gescheiden van zo gebruikt worden,of als er achter enzo ook nog eens voort komt, lijkt he mij Nederlands.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slechts als of en en gescheiden van zo gebruikt worden,of als er achter enzo ook nog eens voort komt, lijkt he mij Nederlands. Moest hem even twee keer lezen maar heb hem nu :P.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Persoonlijk vond ik hem ook nogal ingewikkeld, maar ik ging uit van de goede verstaander.
@Fiederieke, ik mag nu eenmaal graag een beetje orakelen, maar nogmaals, de goede verstaander....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank!
Ik doe het zelf ook wel eens in een niet-officieel schrijven.
Het is echter beter om dan enz. of etc. te schrijven als er een opsomming volgt in plaats van enzo.
In plaats van ofzo kan je beter of zoiets dergelijks gebruiken in een niet 'chat' schrijven.
amc