Heeft het nut om taalfouten te verbeteren?

Aangezien (een levende) taal toch altijd verandert en aangezien het vaak zo is dat wat eerst fout was later opeens goed is, heeft het dan wel nut om iemand te verbeteren? Het gaat er tenslotte toch om dat we elkaar begrijpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.9K
Ritsuka
12 jaar geleden
De spelling op deze site is soms dramatisch, dat vind ik taalverloedering.
Cryofiel
12 jaar geleden
Precies, het gaat erom dat we elkaar begrijpen - en juist daarom zijn taal- en spellingsfouten zo vervelend. Neem de volgende krantenkop in het wijkblaadje: Bakker verhuist naar overkant straat
--  Vervelend, nu moet ik mijn brood tijdelijk elders kopen. Bakker verhuisd naar overkant straat
--  Fijn, ik kan mijn brood weer bij deze bakker kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je voor Cryo, goed voorbeeld dat één lettertje een wereld van verschil uit kan maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel leuk en helder voorbeeld! +

Het beste antwoord

Bewust gemaakte taalfouten laten zich niet corrigeren, er zijn bijvoorbeeld mensen die hardnekkig mij zeggen wanner ze ik zouden zeggen.
Ook germanismen en andere afwijkende zegswijzen/zinsconstructies kunnen streek gebonden zijn.

Toch ben ik er blij om als mensen mij op taalfouten wijzen, ik poog ze dan verder te vermijden.

Ik denk dat het wel nodig is elkaar attent te maken op afwijkend woord- en grammaticagebruik, zo kan de taal zich opschonen.

Natuurlijk zijn er geaccepteerde vrijheden en binnen dat gebied is verbeteren onjuist omdat het dan immers geen fout is.

Zouden we elkaar nimmer verbeteren bij fouten dan werd het een janboel, een taal mag best wat veranderen maar het moet wel wat eenduidig en begrijpelijk blijven , omdat taal het voertuig van de geest is ( uitspraak van wijlen Driek van Wissen)
Hij wees er wel op dat het Nederlands zo langzaamaan wel een krakende wagen aan het worden was.
deze uitspraak is al meer dan 15 jaar geleden gedaan...
Ben benieuwd hoeveel taalfouten ik in het bovenstaande gemaakt heb......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, maar zolang als er taalpuristen zijn, en taaletiquette, zal er het befaamde "groene boekje" zijn, en zal de taal eens in de 25? jaar met nieuwe regels aangepast worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En om te zorgen dat we elkaar blijven begrijpen moet je je spelfouten verbeteren. Anders zou iedereen zn eigen taal hebben puur omdat men te lui is om zn fouten aan te passen of zich te houden aan taalafspraken.
Btw; bij een sollicitatiebrief haal je ook de spelfouten er uit omdat je als een taalvaardig iemand wilt overkomen (en niet als een luie donder die niet weet hoe F5 in Word werkt. )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is de juiste spelwijze van zijn nog steeds "zijn" en niet "zn" ;-)
Ik stoor me eraan als een tekst vol met taalfouten staat. Dat leest niet prettig, omdat je per verkeerd geschreven woord moet nagaan welk woord nou precies bedoeld wordt. Vaak kost dat niet zoveel moeite, maar soms worden woorden zo gespeld dat het ook helemaal niet lijkt op hoe je het woord uitspreekt.

Daardoor wordt het tempo van het lezen langzamer. Vooral als iedereen zijn eigen spellingsregeltjes gaat toepassen en een woord op meer dan 20 verschillende manieren geschreven gaat worden. En het is wel zo prettig om snel een stukje tekst te kunnen lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Precies, het leest heel vermoeiend als iemand zijn eigen regeltjes gebruikt! Zo'n schrijver geeft aan dat hij geen interesse heeft in de lezer - maar als je geen interesse hebt in je lezer, waarom schrijf je dan? Enneh, tussen haakjes: "Ik stoor me eraan"?   ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spatiebalk zat vast :$
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik bedoelde niet dat het "er aan" had moeten zijn - wat mij betreft (maar ik ben geen perfecte speller) is "eraan" prima.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan nergens vinden of het nou "er aan" of "eraan" is. Maar wat bedoelde jij nou eigenlijk dan? :-)
Cryofiel
12 jaar geleden
Hihi, Cryo hield de spanning er even in... Volgens mij (maar wie ben ik...) is "Ik stoor me eraan" verkeerd. Even in een kortere voorbeeldzin: Fout: "Ik stoor me aan dat geluid"
Goed: "Ik erger me aan dat geluid"
Goed: "Dat geluid stoort me"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb een kwartier lang gespannen gewacht, maar...: Hier wordt 'zich storen aan' als correct gezien:
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/431/ "(5) Mensen storen zich vaak aan slechte tafelmanieren bij anderen." (wat lijkt op "Ik stoor me aan dat geluid") Maar ik hoop dat iedereen begrijpt wat ik bedoel met m'n eerste zin :-)
Cryofiel
12 jaar geleden
Oh... weer wat geleerd! Kennelijk is mijn taalgevoel niet zo betrouwbaar als ik soms denk...
Persoonlijk vind ik van wel,maar als je het doet vinden veel mensen je een betweter.
Op GV mag het iig niet,volgens de richtlijnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ben ik niet met je eens. Wordt zal niet zomaar word worden. En Pasen ook niet zomaar Pazen. Waar ik me soms wel aan erger (net als Jan Mulder) is dat woorden vaak nu een andere klemTOON krijgen. Waarom is mij een raadsel. Ik leerde vroeger altijd Kinderbijslag met de klemtoon op kinder. Nu zegt iedereen KinderBijslag. Vreselijk ergenis is dat. Of de journaallezers eerst Eva nu Simone die de N niet meer kennen. Gegeven wordt lijzig uitgesproken als gegevehhh. Vreselijke ergenis is dat.