Wat betekent 'morele maatstaf' in deze zin?

In deze zin:
''Van een boek als de Bijbel, door christenen gezien als een morele maatstaf.''

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.6K

Het beste antwoord

Een maatstaf is een verdeling waar je vanaf kan lezen of het gemetene voldoet aan de maat die gesteld is. Een morele maatstaf is dus een meetlat waarmee je meet of iets moreel is.

De bijbel is voor christenen de handleiding voor een moreel leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Moreel wordt gebruikt voor de geestesgesteldheid, geestelijke weerbaarheid, de moed, werkkracht of strijdlust die iemand bezielt of die ontbreekt. Moreel betekent 'zedelijk kracht', 'zedelijke moed', 'zelfvertrouwen' of 'de wil om door te zetten'.

En maatstaf spreekt voor zich!

Toegevoegd na 59 seconden:
De bijbel wordt dus gebruikt als maatstaf voor 'moed' die iemand heeft of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat christenen, hun moraal stoelen , uit verhalen , vergelijkingen , normen , uit het oude testament , (de tien geboden) maar ook wat Jezus gezegd zou hebben over diverse morele kwesties . Laatst zei Hirsch Ballin nog iets van, politiek zonder christelijke grondslag mist moraal of zo . Ja toen waren de rapen gaar bij niet christelijke partijen .