Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waar komt het woord 'communicatie' vandaan? hoe is het ontstaan?

Ik heb de indruk dat het afkomstig is van 'communie', maar omdat ik geen katholiek ben, heb ik geen idee wat het van oorsprong betekent. Wie wel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Communicatie en communie hebben dezelfde bron. Het werkwoord voor beide activiteiten is communiceren.
De bron is Latijn: communicationem, de vierde naamval van communicatio [= het mededelen, de omgang], afkomstig van 'communicare'. Dat betekent: deelnemen aan; het is afgeleid van 'communis', wat gemeenschappelijk betekent (en zo kennen wij ook het woord commune).
Via het Franse communication is communicatie in het Nederlands gekomen. Oorspronkelijk in de betekenis van 'mededeling'.
(Lees meer...)
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dit komt van het woord commuun wat gemeenschappelijk betekent.

Betekent dus niets anders dan gemeenschappelijk informatie uitwisselen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat het, net zoals zo veel woorden, uit het Latijn komt: communicare betekent delen met, bespreken.

Communie heeft er inderdaad mee te maken: 'Het woord communie is afgeleid van het Latijnse woord communio, dat "gemeenschap" betekent.'

Hoe het is ontstaan weet ik niet, maar beide komen dus uit het Latijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee het is niet afkomstig van communie, je kunt beter zeggen dat het daar een zusje van is.
Al dat soort woorden zijn van hetzelfde afgeleid, maar mijn kennis van de oude talen is niet zo goed dat ik weet hoe precies
(Lees meer...)
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding