Wanneer gebruik je een punt komma in een tekst?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
2.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De puntkomma dreigt uit te sterven. Een oproep aan allen: gebruik hem vaker!

Het beste antwoord

Je gebruikt het ook bij puntsgewijze opsommingen, zie bron voor meer info.

Toegevoegd op 24-05-2009 13:40:05
Ohw zie net dat iemand toevallig precies op hetzelfde moment ook dezelfde bron aangaf =P..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als de pauze die je wil aangeven langer is dan een komma, maar korter dan een punt.

Ook gebruik je hem achter langere delen in een omsomming.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een ; verbindt de informatie die ervoor en erna staan sterk met elkaar.
Bekijk de bron maar eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in een opsomming...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een puntkomma wordt geplaatst tussen twee zinnen. Dit leesteken sluit de eerste mededeling af en kondigt aan dat de mededeling daarna er nauw verband mee houdt. De waarde van de puntkomma ligt ergens tussen die van de punt en de komma.

Toegevoegd op 24-05-2009 13:56:30
Over een puntkomma wordt vaak fout gebruikt in een opsomming.Een puntkomma dient oorspronkelijk vooral om twee hoofdzinnen met elkaar te verbinden. De vuistregel om te controleren of een puntkomma op de goede plaats staat is dan ook de vraag beantwoorden of je hem kunt vervangen door een punt (.). Kan dat niet, dan wordt de puntkomma foutief gebruikt.

Toegevoegd op 24-05-2009 14:05:35
Stom, stom. Schrijf je een antwoord over leestekens en vergeet ik zelf een dubbele punt. Dit maakt de toevoeging wat warrig.
Toevoeging moet zijn:
Over een puntkomma: wordt vaak fout gebruikt.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Terwijl het klopt dat een puntkomma vaak fout gebruikt wordt in een opsomming, wil ik toch even kwijt dat er opsommingeng zijn waar zo'n puntkomma het juiste leesteken is om de delen te scheiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Opsommingeng ---> opsommingen Hoe ik dat toch voor elkaar krijg, de g zit niet eens naast de n!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt maar daarbij gaat het om opsommingen die een zin vormen.
Zie ook deze site, met elke dag een testje, als je je aanmeldt