Is het woord "ego" perse negatief?

Ik ben bezig met een gedicht voor een jarige collega en daarin wil ik het woord ego gebruiken, in de zin van zelfvertrouwen. Nu vraag ik me alleen af of dit woord ook positief geassocieerd kan worden. Omdat ik nog langer met haar moet samenwerken wil ik uiteraard niet dat het overkomt alsof ze eigendunk heeft..... ;-)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Het beste antwoord

Ik zou het niet doen. Ondanks het feit dat het woord gewone betekenissen heeft als: 1) Eigenwaarde 2) Gevoel van eigenwaarde 3) Het ik 4) Ik .
Het woord heeft in de volksmond toch een negatieve connotatie gekregen.
Doe maar gewoon niet, om misverstanden te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee, heel veel denken van wel.
Vaak wordt het in de negatieve zin gebruikt
maar je ziet het ook in de positieve zin.
Ego hoeft niet per se negatief te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ego is niet perse negatief
Ik zou het denk ik niet gebruiken, want de meesten denken wel dat het een negatieve betekenis heeft en vatten het dus ook zo op
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Dat is een fijne ego-boost", "Hiermee vijzel je jouw ego op" is alles behalve negatief en goed toepasbaar in de zin van "zelfvertrouwen".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een neutraal woord, maar het benadrukt zo de ""ikkerigheid"" van een persoon. Maar ik begrijp dat het een woord is waar je op wilt rijmen.
Misschien kan persoon ook? Of ""je aanwezigheid"" of ""je lach, of glimlach, of stem?

Succes met dichten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het woordje zelf hoeft geen negatieve betekenis te hebben. Maar het maakt vooral uit hoe de rest van de zin is opgebouwd. Zij heeft een enorm ego - tja, dan zou je wel eens onenigheid kunnen krijgen. Het is fijn om samen te werken met een persoon zo vol zelfvertrouwen, een prettig ego - kijk, dat klinkt toch heel anders. Maar zelfvertrouwen rijmt ook wel op andere positieve woorden: bouwen, carrièrevrouwen, getrouwen, handen uit de mouwen. Dus het gaat vast lukken er iets moois op te schrijven. Succes!
Amadea
12 jaar geleden
Ego is ook iets positiefs, maar de enige die jou het beste kan vertellen is zij zelf...
Waarom stel je haar die vraag niet "Is het woord ego perse negatief?" Kijk hoe zij daarop reageert.
Ji jweet net als wij dat het niet zo hoeft te zijn, maar hoe vat zij dat op?