Is het vampiers of vampieren?

Je hoort wel een vampiers maar volgens mij kun je vampieren zeggen. Op google vind je ook dingen met vampieren. Mijn vraag is nu: Wat is het meest gebruikelijke om te zeggen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
7.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij vampieren denk ik meer aan regenwormen met vampiertandjes...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik ook, Kan je wel goed mee vissen denk ik. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed idee ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind vampieren juist logisch klinken, en heb moeite te geloven dat het echt vampiers moet zijn. Ik zie dat Van Dale het ook zegt, dus het zal wel waar zijn, maar het klinkt zó raar...

Antwoorden (4)

het is vampiers

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.encyclo.nl/begrip/VAMPIERS
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
yep ;-D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb gezocht maar het is toch 'vampiers'
+1
De enige juiste vorm is vampiers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg ook vampiers, maar het zou ook kunnen dat vampieren meer Vlaams Nederlands is.

Als je verder twijfelt over sommige spelling op het internet kun je ook naar het aantal hits kijken:

Vampiers - 74.000.000 hits,
Vampieren - 262.000 hits.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens VanDale.nl is het vampiers:

vam·pier de; m -s 1 (volksgeloof) dode die ’s nachts zijn graf verlaat om mensen het bloed uit te zuigen 2 bloedzuigende vleermuis

Grappig, want ik ben vorig jaar nog in Antwerpen naar de musical 'Dans der vampieren' geweest.

Vampieren is dus mogelijk Vlaams.