Hoe kmot het dat je dzee vaarg, iinden je geen deslixye hbet, sopeel knut lzeen?

Hoop dan ook dat ieeeedrn daar inadredad toe in satat is; tot nu toe kan ireedeen die ik (voor de gien) gsteet heb dit soort tkesten in een keer (volneied) beprjigen/vlezeroon. Hoe kan dat???

Toegevoegd na 22 uur:
Podran: dyslectici ook

Toegevoegd na 22 uur:
Nog leuk om te testen: de stem in je hoofd die de tekst voorleest --> krijgt die wel een ander accent? Mijn voorleesstem klinkt opeens alsof die de kaken op elkaar heeft geklemd

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Dit is een uitgebreid bestudeerd fenomeen. Het is echter onduidelijk waar het fenomeen in wetenschappelijke context voor het eerst genoemd werd. Het gerucht gaat dat dit in Cambridge voor het eerst beschreven werd.

In het gelinkte artikel wordt verder ingegaan op hoe wij woorden leren herkennen. Eerst door ze letter voor letter te lezen, vervolgens door ze uit te spreken (eerst hardop, later in je hoofd) en nog later herkennen we woorden gewoon visueel. Zelfs als er flink mee geknoeid wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

omdat wetenschappelijk is bewezen dat zolang de begin en eindletter goed staan het niet uit maakt hoe de tussengelegen letters staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is aangetoond dat het niet uitmaakt hoe een woord is gespeld, zolang de eerste en de laatste letter van het woord maar op de juiste plaats staan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens zouden ook dyslectici geen moeite moeten hebben met het lezen van dergelijke zinnen.

Ik heb recentelijk van een dyslectische GV-er gehoord dat zij geen verschil ziet tussen

niveau - niveua - nivuae - nivuea - nivaeu - nivaue

Ik hoop dat deze dyslectische GV-er, of een andere dyslectische GV-er, kan vertellen of hij/zij jouw vernaggelde woorden ook probleemloos kan lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat je creatief bent, dyslecticus of niet, je probeert er wat van te maken... en niet alleen van jouw tekst, maar van het hele leven...

Hele leuke vraag van jou... +1

Fijn dat zulke vragen weer mogen... Alle hulde aan het moderator-team, ze hebben nu de juiste formule te pakken, dank je wel GV... een grapje mag weer...

Toegevoegd na 9 minuten:
En het komt omdat je de beginletters en eindletters intact laat en alleen binnen het woord schuifelt, daarom... Dat is laatst onderzocht en bevestigd dat iedereen dan in staat is om het toch goed te lezen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat wij woorden niet letter voor letter lezen, maar door leeservaring woorden als 'totaalplaatje' worden opgeslagen en vrij gemakkelijk uit het geheugen gehaald kunnen worden en onmiddellijk herkend als het woord dat er moet staan. Een beetje zoals je een foto van een willkeurige hond herkent als hond, zelfs als hij lijkt op geen enkele hond die je ooit gezien hebt. Of ook een groen paard kunt herkennen als paard.
Daarbij is het wel belangrijk dat de eerste en de laatste letter op de juiste plek staan.

Dat de 'inhoud' van het plaatje een beetje door de war is, maakt voor onze hersens maar heel weinig uit. We zullen de zin vrij vlot kunnen lezen. Dat dyslectici met een dergelijke zin WEL moeite hebben, komt omdat zij veel meer letters één bekijken , en daarbij zelfs van de letters onderling al moeite hebben met de schrijfrichting, waardoor het onderscheid tussen b, p, d en q al erg lastig wordt, n en u moeilijk uit elkaar te houden zijn en in sommige lettertypes zelfs weinig verschil zien tussen de M en de W of de V en de A. Als dat onderscheid, dat richtingsgevoel (dyslexie heeft met motoriek te maken !!) verstoord is, wordt het ontcijferen van door elkaar gehusselde letters wel heel erg moeilijk. De letters krijgen dan namelijk vaak hun betekenis door de context, die hierbij grotendeels ontbreekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk wel dat iemand die graag anagrammen maakt,hier snel uit is, maar dan moet zeker de beginletter op de goede plaats staan,zoals jij gedaan hebt.
amc
14 jaar geleden
mijn kinderen zijn dyselecties en mijn man ook op de msn gebruiken ze hele gekke taal met afkortingen dat is voor mij moeilijker te lezen als dit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jij ook toch?
Kinderen (die nog niet zo lang lezen) kunnen dit ook niet lezen. Die richten zich nog teveel op de letters i.p.v. het woord.
"grote" mensen hebben veel ervaring met lezen en het brein leest wat het verwacht, aangezien je het goede plaatje al zo vaak gezien hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nasat neit deslixcyh zjin meot je ook geod iurbgneergd zijn, maar idanerdad, zlaos vleen zgegen, kmot het door de erstee en latsate ltteer. Als die geod satan is er netis aan de hnad.

Wij bkjeiken heel senl een worod zndoer het ehct te leezn.