Wanneer gebruik ik (:) en wanneer (;)?

Voetgewrichten:

gewricht van Chopart:
is een gemengd gewricht.
Het bestaat uit en combinatie van 2 gewrichten:
o Het gewricht tussen het sprongbeen/Talus en het scheepvormig been/os naviculare
o Het gewricht tussen hielbeen/calcaneus en het teerlingbeen/Os cuboideum.
Deze gewrichten zorgen voor de supinatie en pronatie van de voet.
Dit is een eventuele amputatielijn.

dit zijn voorbeelden van mijn lesmateriaal.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.4K

Het beste antwoord

Dubbele punt
Een dubbele punt komt op veel plaatsen voor, maar wordt meestal gebruikt ter afsluiting van de inleidende zin bij een opsomming.

Voorbeeld:
Wij leveren de volgende producten: incompanytrainingen en workshops met open inschrijving
De puntkomma
Een puntkomma dient oorspronkelijk vooral om twee hoofdzinnen met elkaar te verbinden. De vuistregel om te controleren of een puntkomma op de goede plaats staat is dan ook de vraag beantwoorden of je hem kunt vervangen door een punt (.). Kan dat niet, dan wordt de puntkomma foutief gebruikt.

Voorbeeld:
Gisteren won hij ƒ1.000.000,- in de loterij; toch verscheen hij vanochtend weer gewoon op kantoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima antwoord.

Andere antwoorden (1)

De dubbele punt wordt geplaatst als er een zin in de directe rede volgt.
De puntkomma staat tussen twee zinnen die sterk verband houden met elkaar.
Beiden worden gebruikt voor een opsomming:
de puntkomma geeft een langere rust aan dan de komma, er volgt dan een meestal een aantal voorbeelden van iets wat in het voorgaande is omschreven,
de dubbele punt wordt gevolgd door een uiteenzetting die in meerdere onderdelen uiteenvalt.

Zie ook bron: