Waar komt het woord "slof" vandaan? En dan bedoel ik in de context "een slof sigaretten". Dus niet de pantoffel :-)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
6.7K

Het beste antwoord

Slof stamt vermoedelijk af van het zelfstandige naamwoord sloof of slove. Dat betekent: voorwerp dat ergens overheen of omheen glijdt, of dat iets bedekt.
Zo komt het dat sommige langwerpige voorwerpen eveneens slof worden genoemd. Bijvoorbeeld een bruin- of steenkoolbriket [1929; iWNT] of een pak met kleinere pakjes sigaretten [1947; Leeuwarder Courant].
Het is dus hetzelfde woord als de slof die pantoffel betekent, alleen gaat het niet om glijden over de vloer maar om een omhulsel dat de inhoud bedekt.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

slof is een inhoudsmaat
een hengselmand word ook slof genoemd
misschien dat het daar vanaf stamt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind voor slof o.a.

↪4. Spanen hangselmandje waarin sommige vruchten (aardbeien, bessen, frambozen) aan de markt komen.

Aardbeien fl 0.80—1 per slof, idem 0.07—0.12 per pot, idem 0.24—0.36 per kilogram, Handelsblad v. 4 Juli 1924, Avondbl.

Dat zou het kunnen zijn.

Maar ook

7. Langwerpige, aan de hoeken afgeronde bruinkoolbriket.

Zou ook kunnen.
Vanwege de vorm.