Waar vind ik op internet gesproken dialect?

Ik verzamel een aantal gesproken dialecten om ze met elkaar te kunnen vergelijken. Het mag Twents, Limburgs, Amsterdams, Utrechts, Gronings of wat dan ook zijn.
Weet iemand een site waar dat de beluisteren valt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

U vindt hier enkele honderden uren geluidsmateriaal, zoals deze in de afgelopen decennia zijn verzameld door onderzoekers van het Meertens Instituut (KNAW).

Het leeuwendeel van de geluidsbestanden zijn dialectopnamen uit Nederland. Sinds de jaren vijftig maakten onderzoekers van het instituut in heel het land opnamen waarbij de dialectsprekers min of meer vrijuit spraken over onderwerpen naar eigen keuze.

Het streven was hierbij om een landelijke dekking te krijgen, en zo geeft de website als geheel inzicht in de gesproken dialecten van het Nederlands rond het midden van de vorige eeuw.
Naast de Nederlandse dialectopnamen bevat dit archief ook opnamen uit Vlaanderen.

Toegevoegd na 10 minuten:
http://www.meertens.knaw.nl/soundbites/

In deze geluidsdatabank hoort u gesproken Limburgs. Je kan luisteren naar de verschillen tussen de Limburgse dialecten.

http://www.limburgsedialecten.nl/sjablonen/dialecten/pagina.asp?subsite=176&onderwerp=924

Hier kan je kinderen horen zingen in het Tilburgs dialect.

http://static.nos.nl/jeugdjournaal/artikelen/2009/4/9/dialectwedstrijdintilburg.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fremar
12 jaar geleden
+ leuk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je fremar :)

Andere antwoorden (2)

Op wikipedia kan je de accenten beluisteren. Zoek op bv Amsterdams.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de site van het Meertens instituut.
Of kende u die al?