Wat betekent het woord "gram" in woorden als monogram, telegram, diagram, etc?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.8K

Het beste antwoord

'Gram' komt oorspronkelijk uit het Grieks: 'gramma' betekent letter, teken, lijn of geschrift.

De woorden die je als voorbeeld noemt zijn allemaal samengesteld uit een ander woord + gramma. Monogram komt van 'monos' en 'gramma': uit één lijn. Telegram komt van 'telè' en 'gramma': ver geschrift. En diagram komt van 'dia' en 'gramma': teken uiteen.

Overigens is het Griekse woord 'grafè' nauw verwant met 'gramma'. Dat betekent schets, tekening of geschrift. Telegraaf en monografie komen daarvandaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Gram komt van graveren. Zo deed men dat vroeger. Tegenwoordig is dat tekenen, schrijven.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een telegraaf is een verschrijver. Een telegram het product ervan.
Een diagram is een tekening om beter door (dia) de gegevens heen het overzicht te zien. Hetzelfde als een grafiek. Weer het woord graaf.
Graveren en graven zijn ook verwante woorden.
Grebbe, greppel, grift, griffier, het heeft er allemaal me te maken.