Waarom zeggen mensen na 2x niesen "nog één keer en het wordt mooi weer?"

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
3K

Het beste antwoord

Dat is bijgeloof, 3 keer niezen geeft mooi weer..

meer info over niezen en bijgeloof:

Waarom zeggen we 'proost' of 'gezondheid' als iemand niest? Omdat een oud bijgeloof zegt dat als iemand niest zijn ziel heel even zijn lichaam verlaat. Een snelle zegenwens zal de demon die van deze gelegenheid gebruik probeert te maken, even op afstand houden.
Niezen werd vaak gezien als een gunstig voorteken. Als bij het inschepen een zeeman aan stuurboord moest niezen, zou het een goede reis worden; nieste er echter iemand aan bakboord dan zou het schip slecht weer treffen. Als je 's ochtends voor het ontbijt niest, krijg je diezelfde week een cadeau. Drie keer niezen, brengt mooi weer. Het brengt ongeluk als de bruid of bruidegom tijdens de huwelijksceremonie niest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een volksgeloof zegt dat drie keer niesen mooi weer betekend en aangezie we allemaal graag mooi weer hebben wordt je verzocht nogmaals te niesen zodat het morgen mooi weer wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het gezegde zegt: Bij drie keer niezen wordt het morgen mooi weer.
Dus 2 + 1 = mooi weer morgen!