Waarom heeft Duitsland zoveel meer namen dan Nederland?

Ik was laatst in Polen, en daar viel me op dat Duitsland een "nergens op lijkende" naam heeft: Niemcy. Nederland daarentegen heet, heel herkenbaar, Holanda.

Hoe komt het, dat Nederland in alle talen heel herkenbaar is, en Duitsland zo verschillend wordt genoemd?

Nederland heet altijd Holland of iets wat er op lijkt, of een lokale variant van "Nederland" of "Lage Landen" (bijv. Pays Bas).

Duitsland/Duitsers heten bijvoorbeeld Allemagne, Niemcy, Germany, Tedesco - onherkenbare woorden.

Vanwaar dat verschil? Zijn er andere landen die zo verschillend heten in verschillende talen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
6.1K

Het beste antwoord

Zou het kunnen zijn omdat de politieke entiteit "Duitsland" pas zo'n 100 á 120 jaar bestaat?

Als de landen eromheen elk contact hadden met een andere bevolkingsstam, of een andere streek (en dus streeknaam), en hierna gaan ze samen, lijkt het me redelijk voor de hand liggend dat je het geheel dan de naam geeft van het gedeelte waar je voornamelijk mee te maken hebt.

Volgens de bron zijn er overigens 6 verschillende afkomsten van namen, inderdaad afhankelijk van stammen en/of streken, die dan vervolgens binnen de taalgroep doorontwikkeld zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Duitsland is groter en heeft dus meer buren.
India heeft ook veel verschillende namen. Mag je zelf opzoeken.

Toegevoegd na 6 uur:
Omdat gezien de reacties blijkbaar niet iedereen het snapt: Duitsland heeft franstalige buren, slavisch-talige buren, noord-germaans talige buren, westgermaanstalige buren, hongaarstalige buren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het woord nederlands, Dutch, komt ook nergens of eerder van het woord "Deutsch/Duits". Maar om antwoord te geven op je vraag, ik denk idd ook dat het komt omdat duitsland zoveel verschillende buurlanden heeft, die elk weer een andere taal spreekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ons land heet Nederland, maar omdat vroeger de mensen uit het graafschap Holland (nu Noord en ZuidHolland) veel de zeeen bevoeren, zeiden zij in vreemde landen dat ze uit Holland kwamen en zo is ons land bekend geworden onder deze naam.
Duitsland heeft weer andere namen, in het engels heten het Germany, dit naar de oud bewooners de Germanen.
In het deens is het Tusk, omdat veel denen lang geleden uit Duisland kwamen en het land als thuis (tusk)benoemden.