Is de Nederlandse spelling de enige spelling die veranderd is of is dit ook gebeurd in vreemde talen?

Ik kan n.l. tot nu toe niks bedenken, niet in het Frans, Duits, Engels. Wie weet het? Denkend aan de moderne spelling, niet van een paar eeuwen geleden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Een aantal andere landen kent ook spellingswijzigingen. Zie bijvoorbeeld de Bron voor een detailbeschrijving van de Duitse Rechtschreibreform van 1996.

In die Bron staat dat ook de volgende talen een officiële spellingswijziging hebben gekend:

--  Armeens
--  Bulgaars
--  Deens (1948)
--  Frans
--  Iers
--  IJslands
--  Nederlands
--  Noors
--  Zweeds
--  Spaans
--  Portugees
--  Russisch
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nederland heeft een zeer hoge frequentie van veranderingen van spelling. Dit komt mede doordat nederlands zoveel verscihllende taen gemixed heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duitsland had voor de 4 naamvallen, er vroeger nog véél meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uh, dat zijn de lidwoorden... De naamvallen bedoel ik, dus *wanneer* 'der die das dem den des'
Het zal me niet verbazen...als dat alleen weer in Nederland mogelijk is. Zoals zoveel dingen die alleen maar hier mogelijk zijn...zo gestoord mogelijk ook nog als het kan...zo lijkt het inmiddels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duitsland heeft geprobeerd met ingang van 1 augustus 1998 de spelling te veranderen. De zogenaamde Rechtschreibreform waarbij de Ringel S werd vervangen door een dubbele s, minder striktheid bij het plaatsen van komma's, kortere woorden, en meer vrijheid bij het invoegen van verbindingsstreepjes. Maar in Duitsland is geen Taalunie zoals in Nederland, en omdat veel Duitsers er problemen mee bleef houden zijn de media daar augustus 2004 ermee gestopt om ze toe te passen.
Amadea
13 jaar geleden
Er zijn vele talen die hun spelling veranderen. Denk bv aan het Chinees. Vroeger was het veel ingewikkelder (traditioneel chinees) omdat het Chinees later aantrekkelijker werd heeft men een grote spellingwijziging doorgevoerd om het chinees toegankelijker te maken.
Talen evolueren constant, men !probeert! ze telkens gemakkelijker te maken, ook al lukt dat niet altijd