Is hier een verklaring voor ? Een pet wordt een petje , een pot een potje en een gat een gaatje en zo zullen er nog wel meer zijn.

12 jaar geleden
in: Taal
2.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een gatje bestaat ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dan staat er meestal lekker voor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt een lekker gatje en een lekker gaatje ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jongens toch.........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat geldt voor meisjes, hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:)

Het beste antwoord

Hierover ging ooit mijn scriptie Nederlands. Er is vanuit taalhistorisch oogpunt veel over uit te leggen. Er zitten consequente regels onder en inconsequenties in. Er zijn nog veel meer voorbeelden te vinden. Niet alleen verkleinwoorden kennen dit verschijnsel. Ook in meervouden zijn er veel. Waarom is het slot, sloten en niet slotten bijvoorbeeld? Kan niet enkel zijn omdat er anders verwarring zou zijn omtrent de betekenis van het woord. Er zijn veel meer woorden met meer betekenissen en daar blijken we goed mee te kunnen leven. Ik zou hoe dan ook te kort door de bocht gaan als ik het hier in dit bestek zou gaan proberen uit te leggen wat er allemaal meespeelt.

Er zijn veel theorieën aan gewijd over hoe het komt dat er soms 'vokaalverlenging' optreedt en soms niet. Als dat al het geval is.
En ik ben ondanks veel zoeken uiteindelijk niet verder gekomen dan dat elke theorie die ik erover wist te vinden gebouwd bleek te zijn op het zorgvuldig weglaten/'vergeten' van een aantal woorden, die er niet in pasten. Heb er het complete Woordenboek der Nederlandse Taal voor doorgespit om ze bijna allemaal te vinden. Maar een sluitende theorie heb ik zelf niet weten te ontwikkelen.

Het blijft voor mij nog steeds een interessant vraagstuk daardoor. Waarbij sommige zaken al helemaal onverklaarbaar lijken. Wat te denken bijvoorbeeld van onontkoombaar? En soms kom ik toch nog ineens een woord tegen waarvan ik denk: hé, die hoort ook in dit nog altijd duistere rijtje thuis. Van sommige dingen raak je nooit meer echt los. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
adriana
12 jaar geleden
Dank voor , serieus , antwoord.
Wat sommige anderen betreft lijkt het wel of hier het verschil ligt tussen ;niet kunnen , of niet willen ,begrijpen.

Andere antwoorden (10)

De verklaring is heel eenvoudig, het is de Nederlands taal .
Maar daar is vaak weinig eenvoudigs aan.
Verbaas u niet, verwonder u slechts!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon, het zijn verkleinwoorden, meer niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft toch gewoon met de uitspraak te maken. Potje spreek je toch ook maar uit met 1 o zelfde geld voor petje..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet het punt dat de vraagsteller maakt. Waarom wordt het geen gatje, in plaats van gaatje?
Kijk eens naar het meervoud van deze woorden:
Petten, potten en gaten (dus geen 'gatten').
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij heb jij het bij het rechte eind, + van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal!! +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Dit dacht ik ook, maar toen vroeg ik me weer af, waarom is het meervoud wel potten, petten, maar niet gatten :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd cavdmeent, het is hetzelfde probleem. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan krijg je te maken met 'onregelmatige meervoudsvormen' en da's weer een ander verhaal. Zie:
http://www.dutchgrammar.com/nl/?n=NounsAndArticles.14
De uitspraak van gatje zou moeilijker zijn dan gaatje. potje kunnen ze geen pootje van maken want dat bestaat al...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals zoveel dingen in de Nederlandse taal
Het is gewoon zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verdubbeling van de klinker bij het maken van een verkleinwoord komt volgens mij eigenlijk alleen voor bij woorden met de klinker a.
pad – paadje
blad – blaadje
glas – glaasje
staf – staafje
vat – vaatje
en dus ook gat – gaatje
De verdubbeling treedt trouwens altijd op als het basiswoord op een klinker eindigt. Behalve de y, dan komt er een apostrof tussen.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
veel van je voorbeelden kloppen, maar staafje is het meervoud van staaf, en een klein Sinterklaasje heft een klein stafje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heeft...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dit is geen uitzondering: lapje, kapje, mapje, ratje, grapje, zakje, hakje...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het eerste woord neemt uit het lijstje van Amadea 'pad', kun je zien dat je naar het meervoud moet kijken. Pad heeft twee betekenissen: een wandelpad en een pad (reptiel) en dat wordt dan respectievelijk 'paden - paadje' en 'padden - padje'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klad - kladje?
Ik val op mijn kond of wel ik val op mijn gat (gatje)!
Je kunt er alle kanten mee uit, maar meestal de verkeerde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij doet er kond van dat je op je kond gevallen bent? Ik vind het knap! Edoch geen min, ik ben niet flauw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk genoeg zoud gegeten!
Eigenlijk betreft het een reeks uitzonderingen op de regel van verkleinwoorden op -je.

De uitzonderingen op deze normale regel betreffen steeds

1) een grondwoord van een eenlettergrepig woord (of deel van een samenstelling)

2) waarbij ook in het meervoud sprake is van klinkerverandering

3) waarvan de op een na laatste letter een a, e, i of o is die als respectievelijk [a], [e], [i] of [o] wordt uitgesproken.

Bij die woorden treedt er bij het verkleinwoord een klinkerverandering op. Bij een aantal van die woorden, zoals pad, is ook een ander verkleinwoord zonder klinkerverandering mogelijk.

Vat - vaatje
Spel - speeltje
Slot -slootje
Schip - scheepje

Voor meer uitleg, zie taaluniversum (in link)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor "uitzonderingen op de regel" is er vaak geen verklaring anders dan dat het zo geëvolueerd is in de spreektaal. Te weten dat het om uitzonderingen gaat en dus niet om de regel is de "verklaring". Ik gaf ook aan welke "regelmatigheid" er in deze uitzonderingen te vinden is.
Het kan nog lastiger.
Vat - Vaatje
Vat - Vaten
Rat - Ratje
Rat - Ratten
Maar:
Handvat - Handvatje
Handvat - Handvatten