Waarom spreken we van 'staatsloterij' en 'staatsveiligheid' maar van 'rijksambtenaar' en 'rijksinstituut'?

Is er verschil tussen ' de staat' en 'het rijk'?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.8K
ItisILeClerc
12 jaar geleden
Staatsweg, staatsdaalder, statelui, rijkspensioen, rijkshoofd, Staat de Gooijer.
Mm, interessant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat dacht je van RIJKSwaterSTAAT :)!

Het beste antwoord

Een rijk is het machtsgebied van een soevereine staat.

Het woord "rijk" wordt vaak gebruikt als synoniem voor "staat", bijvoorbeeld in begrippen als:

rijkseigendom (= staatseigendom)
gesubsidieerd door het rijk.
In dit geval wordt het woord rijk gebruikt om de hoogste bestuurslaag van het land aan te geven, om dit te onderscheiden van provincies en gemeenten.

Het woord "rijk" wordt voornamelijk gebruikt bij staten met een monarchie, omdat het woord de connotatie heeft van "het gebied van de vorst". Bijvoorbeeld in de zin "De koning breidde zijn rijk uit" kan het woord "rijk" onmogelijk worden vervangen door "staat".

Het woord rijk is terug te vinden in de woorden koninkrijk en keizerrijk.

Het woord rijk wordt ook gebruikt voor symbolische zaken of fantasiegebieden, zoals "het rijk der duisternis". De begrippen dierenrijk en plantenrijk liggen ten grondslag aan het gebruik van het woord rijk in de biologie.

Een staat is een gedefinieerd gebied dat gekenmerkt wordt door een geordend gezag. Het politieke instituut dat dit gezag uitoefent, wordt ook aangeduid met het begrip staat. Er is echter geen exacte definitie te geven, aangezien iedere organisatie of persoon die grote macht bezit over een gebied, dit gebied, of een of meerdere delen ervan, makkelijk een "staat" kan noemen. Bovendien kan een zwakke organisatie ook de naam "staat" dragen en is het nooit feitelijk vast te stellen of een organisatie daadwerkelijk een overwicht aan machtsmiddelen heeft.

Het is mogelijk dat een staat (gedwongen of vrijwillig) een deel van zijn machtsmiddelen overdraagt aan een andere staat, of dat staten via een federaal of confederaal verband een deel van hun machtsmiddelen overdragen aan een overkoepelende staat.