Hoe is het woord 'goedkoper' ontstaan?

De betekenis is dat terug te vinden in het woord zelf?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.9K

Het beste antwoord

Dat ligt een beetje ingewikkeld en er zijn verschillende verklaringen voor het ontstaan.

"Gevormd uit → goed 1 en koop, het zn. bij → kopen, omdat iets wat goedkoop is, een goede koop is. Problematisch bij deze verklaring is dat in verscheidene van de Middelnederlandse vindplaatsen a) de combinatie van een genitief plus goede(n) coop voorkomt, en b) dat in deze gevallen helemaal geen sprake van aankoop of verkoop of poging daartoe, maar dat de betekenis steeds ‘veel van’ of ‘een overvloed aan’ is (tot in de 15e eeuw). Dat is ook een van de betekenissen die Oudfrans cop, coup ‘keer, hoeveelheid’ [13e eeuw; Rey] (< Latijn colaphus; Nieuwfrans coup) en Latijn copia ‘overvloed, menigte’ konden hebben."

Iets wat een 'goede koop' is dus, maar in het oud Nederlands 'een overvloed aan'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt nog beter dan mijn antwoord. Maar feit blijft: de betekenis is terug te vinden in 't woord zelf :D

Andere antwoorden (1)

Ja,

Omdat iets dat goedkoop is, een goede koop is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Waarbij goedkoper dus gewoon de overtreffende trap daarvan is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
genau