Wat is correct: meldt je (jou) nu aan of meld je nu aan?

Zou iemand mij willen uitleggen welke van de twee gebiedende wijszinnen juist is?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
64.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kijk ook eens naar uitleg je / jou
https://www.ikhebeenvraag.be/vraag/7097/Hoemoet-je-jij-jou-en-jouw-gebruiken

Antwoorden (3)

Vergelijk het met 't werkwoord lopen en je weet het: Loop je naar huis, geen t. Dus: meld je nu aan.
Amadea
6 jaar geleden
De correcte zin is 'meld je nu aan'.
Wanneer je of jij volgt na het werkwoord vervalt de t.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
Plus
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar: ik dacht dat als je 'je' kan vervangen in 'jou' meldt met een 't' geschreven moet worden; of geldt dat niet voor de gebiende wijs?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Meld(t) jou nu aan is voor mij geen goed Nederlands. En dus is je niet te vervangen door jou
Wel kan: ik meld jou nu aan, maar dat is een heel andere zin.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kijk ook eens naar:
https://www.ikhebeenvraag.be/vraag/7097/Hoemoet-je-jij-jou-en-jouw-gebruiken
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Sorry, reactie op verkeerde plek geplaatst.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
min van mij. Wat je zegt is waar in gewone zinnen, maar geldt niet in gebiedende wijs.
Pieter2011
6 jaar geleden
"Wanneer je of jij volgt na het werkwoord vervalt de t." Oh, is dat zo? En als ik nou zeg: "Meldt je moeder aan..."?
ronron1212
6 jaar geleden
@Helenef lees dit eens
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/531/meldt_meld_u_aan/ https://www.ezelsbrug.nl/nederlands/gebiedende-wijs-met-dt/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja, ik heb het gelezen. En?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Pieter2011, "Wanneer je of jij volgt na het werkwoord vervalt de t." Oh, is dat zo? En als ik nou zeg: "Meldt je moeder aan…"?
18 uur geleden Ja, dat is zo, want jouw voorbeeld is niet 'je' of 'jij' maar 'jouw' en dan is het toch een ander verhaal. Jouw voorbeeld is geen persoonlijk voornaamwoord maar een bezittelijk voornaamwoord. Of mis ik iets? :)
Pieter2011
6 jaar geleden
@jodokus52
Nee hoor, je mist niets. Behalve dan dat jouw stelling ("Wanneer je of jij volgt na het werkwoord vervalt de t.") niet klopt.
De gebiedende wijs in het Nederlands:
vroeger: enkelvoud zonder t, meervoud met t. Voorbeeld: komT allen tezamen.
De laatste decennia is die meervouds-t in de gebiedende wijs verdwenen. De gymleraar roept: kom allemaal hierheen!
In het enkelvoud was het altijd al zonder t en dat is nu nog steeds zo.
Gewoon alle gebiedende wijzen zonder t schrijven dus!
Loop sneller, Jan!
Ren hierheen, kinderen!
Brand geen kaarsen bij de vitrage! (de d aan het eind van de stam van branden blijft natuurlijk gewoon staan)
Antwoord vandaag nog!
Kortom: gebiedende wijs is gewoon de stam van het werkwoord, geen extra t toevoegen.

Toegevoegd na 29 seconden:
Het juiste antwoord is dus: meld je nu aan!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
-Identiek antwoord.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Helemaal niet identiek!
Pieter2011
6 jaar geleden
+ Zeker niet identiek!
ronron1212
6 jaar geleden
https://www.ezelsbrug.nl/nederlands/gebiedende-wijs-met-dt/
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/531/meldt_meld_u_aan/
ronron1212
6 jaar geleden
En waarom dan een min bij jodokus?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@ronron1212
Omdat Jodokus wel het juiste antwoord geeft (zonder t), maar niet de juiste uitleg. Het heeft niks te maken met 'je' na het werkwoord, omdat het hier om een gebiedende wijs gaat.
Wat Jodokus zegt geldt in andere zinnen, zoals: Loop je morgen naar school?
(vgl: Loopt u morgen naar school?)
Wat loop je raar! (vgl: wat loopt hij raar!) Daarbij geldt dat als 'je' na het werkwoord komt, er geen t wordt toegevoegd.
De vraag van Rem23 gaat over gebiedende wijs en daarbij geldt de 'je na werkwoord-regel' niet.