Wat is de goede spelling: organisation(al) / organization(al) en behavior / behaviour?

Ik moet voor mijn opleiding veel Engelse literatuur lezen, en ook zelf schrijven. Nu zie ik heel vaak organisation(al) en organization(al), en ook behavior en behaviour. Welk bij deze beide voorbeelden is nou de goede spelling? Of kan het allebei??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
18.3K

Het beste antwoord

De ene is de Britse schrijfwijze, de andere de Engelse.
Wanneer je zelf schrijft is het alleen van belang consequent de ene of de andere manier toe te passen. Wat betreft de betekenis maakt het geen verschil.
In uitgebreidere woordenboeken staan bij de woorden beide schrijfwijzen gemeld en voor- of achterin staan de algemene verschillen tussen het Britse Engels en het Amerikaanse Engels.
Voor een overzicht kun je ook kijken bij de link in de bronvermelding.

Toegevoegd na 4 minuten:
*De ene is de Britse schrijfwijze, de andere de Amerikaanse!

Excuses, te snel getypt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Even ter toevoeging:
Amerikaans Engels : behavior & organization
Brits Engels: behaviour & organisation (—> Brits Engels gebruikt eigenlijk zowel organisation als organization, de Amerikanen gebruiken alleen organization)

Andere antwoorden (1)

Volgens google is het allebei goed (organization(all) / organisation(all). )
En ''Behaviour'' is volgens mij goed.
Tenminste. Zo heb ik het geleerd van mijn Engelse Mentor