Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als in een citaat een ander citaat wordt aangehaald, moeten dan dubbele aanhalingstekens vermeld worden?

Zoals bijvoorbeeld in de volgende zin:
De man zei tegen de politie: "Toen ik haar zag vluchten, riep ze nog naar me: "Vlug, wegwezen. Hij heeft een geweer en wil op ons schieten.""

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
5.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het binnenste citaat moet ook volgens mij met enkele aanhalingstekens, d.w.z. als in het algemeen dubbele worden gebruikt.
Echter in sommige boeken worden de citaten algemeen tussen enkele aanhalingstekens geplaatst. In dat geval wordt het binnenste citaat meestal van dubbele aanhalingstekens voorzien.
Ik denk trouwens dat dit geen vast regels zijn, maar meer algemeen gebruik.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als in een citaat een ander citaat voorkomt, moet het binnenste citaat in enkele aanhalingstekens, volgens mij.

Als volgt: "Mijn vader zei tegen haar: 'Ik hou van je.'"
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, +
Het is inderdaad verwarrend. Meer gebruikelijk is om de tekst dan in cursief te schrijven, bij de meeste tekstverwerkers moet je daarvoor op de letter i klikken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je met enkele aanhalingstekens gaat werken in een zin waar ook dubbele aanhalingstekens in staan ziet dat een beetje slordig uit.

Ik zou aanraden om inderdaad het te doen, zoals je zelf aangaf, met twee keer dubbele aanhalingstekens.

Ik heb hier nog een aantal boeken op nageslagen (ben leraar Nederlands, niet denken dat ik nooit fouten maak), maar het probleem dat jij schetst is er niet in terug te vinden. Ik meen me wel te kunnen herinneren dat ik het jaren geleden eens las, zoals jij het nu oploste. Ik kan het alleen niet bewijzen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding