Als er iets mis is gegaan en je reageert daarop met vloeken en tieren, dan is dat een irrationele reactie. Maar zeg je zoiets als: Oei, dat was niet zo slim. Dat kan beter zus en zo opgelost worden! Dan is dat een rationele reactie.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is toch geen voorbeeld? Dit is eerder een soort algemene omschrijving.

Andere antwoorden (3)

Als je een rationele reactie hebt dan reageer je volgens de regels van de rede, het verstand, irrationeel is het tegenovergestelde.
Een irrationele reactie kan voortkomen uit angst of onwetendheid.
Er zijn legio voorbeelden te geven, hier is er 1:
Het onweert buiten en man is bang.
Rationele reactie: ik ben binnen en mij kan niks gebeuren.
Irrationele reactie: man verschuilt zich onder de dekens.
of
Vrouw is portemonnee kwijt.
Rationele reactie: overal zoeken, bedenken wanneer die voor het laatst gezien is.
Irrationele reactie: vrouw doet een schietgebedje aan de heilige Antonius.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha de heilige Antonius. Nu moet ik weer denken aan mijn overleden omaatje :(
Man komt (weer) eens te laat thuis voor het eten:

irrationeel
vrouw zegt: jij kunt ook nooit eens opbellen als je later bent ik vraag me af waar je was, je hebt vast een vriendin!!!

of rationeel
vrouw kijkt de man bedroefd aan en zegt: ik begrijp dat het druk is op je werk maar als je me even had gebeld dat het 2 uur later werd was ik ook later aan het eten begonnen en was het niet verpieterd

tja..... soms ben je mens in je reactie....
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dit vind ik geen goed voorbeeld. Jij onderscheidt een emotionele reactie van een nuchtere reactie. Maar dat is niet hetzelfde als het verschil tussen rationeel en niet rationeel.
Het is namelijk best rationeel te noemen om te vermoeden dat iemand een minnares heeft als die te laat thuis komt. Is namelijk oorzaak en gevolg denken, met argumenten. En dat is rationeel. Het zou op basis van rationele argumenten waar kunnen zijn.
amigo
12 jaar geleden
je hebt een punt
Een irrationele reactie is meestal een reactie die een actie is op een gestelde vraag, bijvoorbeeld " Wat trek jij vanavond aan tijdens het gala-diner ? " en je krijgt het antwoord " Ja dat weet ik niet maar welke auto nemen we of gaan we met het openbaar vervoer? " Dat is niet de KERN van de vraag. De RATIONELE vraag is: Wat trek je aan. En het heeft wel met elkaar te maken, want het gaat alle2 over het Diner, maar op de vraag wat "je" aantrekt heeft niks te maken met de IRRATIONELE vraag van HOE je er komt. Miscommunicatie noemen ze dat, als iemand je vraagt: "Hoe veel verdien je?," is een rationele vraag waar menig mens (is biologisch zelfs bewezen) een irrationeel antwoord om heen verzint. "Nou vorige week had ik 12 uur extra dus...." DUS DAT IS EEN IRRELEVANT ANTWOORD. Ik vroeg, wat verdien je toch?, dat je overuren maakt oké, maar is géén concreet antwoord op de vraag die je stelt..
Succes! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wel vermakelijk, maar het slaat echt helemaal nergens op